بهترین خدمات را از ما بخواهید...
نحوه روغن کاری پمپ آب کولر آبی

نحوه روغن کاری پمپ آب کولر آبی

با شروع فصل گرما و تابستان، بایستی اقدام به سرویس کولرهای آبی نمایید. برای سرویس کولر آبی بایستی مراحلی را پشت سر بگذارید. از مهم‏ترین مراحل سرویس کولر آبی، روغن کاری پمپ آب است. روغن کاری پمپ آب کولر آبی، سبب افزایش طول عمر و بهبود عملکرد آن و افزایش بازدهی کولر می‏شود. در این مطلب قصد داریم به شرح نحوه روغن کاری پمپ آب کولر آبی بپردازیم پس با الکتروچکاپ همراه باشید.

تعمیر تخصصی پمپ آب کولر آبی را به الکتروچکاپ بسپارید
call-to-action

علت روغن کاری پمپ آب کولر آبی

یکی از سوالات متعددی که برای بسیاری از افراد به وجود می‏آید، این است که علت روغن کاری پمپ آب کولر آبی چیست؟ پمپ آب کولر که دارای بدنه و اجزای فلزی است، در مجاورت رطوبت با درصد بالایی قرار دارد. اجزای درون پمپ آب پس از مدتی کارکرد درون آب، دچار زنگ زدگی می‏شوند. زنگ زدگی پمپ آب کولر آبی سبب کاهش سرعت و توان آن و بالارفتن دمای سیم پیچ موتور می‏شود. در چنین شرایطی اگر نحوه روغن کاری پمپ آب کولر آبی را بلد نباشید و برای روانکاری این قطعه اقدام نکنید، پمپ سریعا در حالت جام (گریپاژ) قرار می‏گیرد و پس از مدت زمان کوتاهی از بین می‏رود. از این رو، بایستی برای جلوگیری از هزینه تعویض پمپ آب کولر آبی، در ابتدای هر سال آن را روغن کاری نمایید.

علت روغن کاری پمپ آب کولر آبی

مزایای روغن کاری پمپ آب کولر آبی

همانطور که در قسمت قبل ذکر شد، شما می‏توانید با روغنکاری پمپ آب، سالانه از هزینه سنگین خرید پمپ آب کولر آبی جلوگیری نمایید. از مهم‏ترین مزایای روغن کاری پمپ آب کولر آبی، می‏توان افزایش توان و کاهش مصرف برق آن اشاره نمود. هرچقدر که عملکرد پمپ نرم و روان‏تر باشد، سیم پیچ و کالکتورهای موتور کمتر داغ می‏شوند و در نتیجه مصرف برق آن کاهش می‏یابد. از این رو، برای بهبود عملکرد کولر آبی خود بایستی آن را در ابتدای هرسال روغن کاری کنید. ناگفته نماند که برای انجام چنین کاری بایستی  از روغن مخصوص استفاده نمایید.

از دیگر مزایای روغن کاری پمپ کولر آبی، می‏توان به افزایش سرمایش کولر اشاره نمود. حال ممکن است از خود بپرسید که روغن کاری پمپ چه ارتباطی به افزایش سرمایش دارد؟ پس از روغن کاری پمپ آب، سرعت و دور اجزای مکانیکی آن تا دو برابر افزایش می‏یابند؛ در چنین مواقعی جریان آب بیشتری در کولر شروع به گردش می‏کند و این امر سبب افزایش سرمایش کولر آبی می‏شود. ناگفته نماند که روغن کاری به موقع نیز موجب افزایش چندین برابری طول عمر پمپ آب می‏شود.

مراحل روغن کاری پمپ آب کولر آبی

در مرحله اول، پیش از انجام هر کاری بایستی آب درون کولر را به طور کامل تخلیه کنید تا بتوانید پمپ آب را به شیوه بهتری روغن کاری کنید. برای روغن کاری پمپ آب کولر آبی، می‏توانید به دو صورت اقدام نمایید؛ شما می‏توانید با باز و خارج نمودن پمپ آب از کولر، آن را به بهترین شکل ممکن روغن کاری کنید. البته پیشنهاد می‏شود زمانی که پمپ آب در حالت جام قرار دارد آن را باز و از درون محل خود خارج نمایید. برای از بین بردن زنگ‏های موجود در اطراف اجزای مکانیکی پمپ آب کولر مکانیکی، بایستی ابتدا با استفاده از اسپری‏های زنگ زده یا روغن ترمز خودرو، زنگ زدگی‏های برجسته را از بین ببرید. فراموش نکنید که اگر زنگ زدگی‏های برجسته بر روی شفت و دیگر اجزای مکانیکی دورانی پمپ آب از بین نروند، ممکن است بازدهی این قطعه کاهش یابد.

برای انجام چنین کاری، بایستی از روغن دان مخصوص یا یک سرنگ پزشکی استفاده نمایید و قطرات روغن را از روی سوراخ‏های موجود بر روی پمپ، به درون بخش مکانیکی پمپ تزریق نمایید. لازم به ذکر است که برای انجام چنین کاری باید ابتدا پمپ را به دقت بررسی کنید؛ بر روی پمپ‏های آب کولر چندین سوراخ به منظور خنک شدن اجزای الکتریکی به همراه دو سوراخ بزرگ برای روغن کاری وجود دارند. برای روغنکاری این قطعه، بایستی قطرات روغن را وارد سوراخ‏های درشت و بزرگ نمایید.

پس از آن که زنگ زدگی و رسوبات پمپ آب را با روغن مخصوص از بین بردید و عملیات روانکاری را به خوبی به پایان رساندید، پمپ را در 1 الی 3 دقیقه بدون آب روشن کنید تا تمامی اجزای آن به بهترین شکل روغنکاری شوند. برای بهبود کیفیت کار پیشنهاد می‏شود قبل از باز کردن شیر آب کولر، درون آن را به خوبی شستشو دهید. این مراحل به شما کمک می‌کند به راحتی برای روغن کاری پمپ آب کولر آبی اقدامات لازم را انجام دهید.

مقالات پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *