بهترین خدمات را از ما بخواهید...

تعمیر و سیم پیچی پمپ کارواش

مجموعه الکتروچکاپ در زمینه تعمیرات و سیم پیچی الکتروموتور فعالیت می‌کند. در اثر تجربه دریافته‌ایم که پمپ‌ها با وجود شباهت ساختاری به یکدیگر، هر کدام از قطعات متفاوتی تشکیل شده و کاربری‌های مختلفی دارند. در این مقاله سعی داریم درمورد تعمیر و سیم پیچی پمپ کارواش و یا پمپ پیستونی صحبت کنیم. در ادامه با ما همراه باشید.
تعمیر و سیم پیچی پمپ کارواش

مجموعه الکتروچکاپ در زمینه تعمیرات و سیم پیچی الکتروموتور فعالیت می‌کند. در اثر تجربه دریافته‌ایم که پمپ‌ها با وجود شباهت ساختاری به یکدیگر، هر کدام از قطعات متفاوتی تشکیل شده و کاربری‌های مختلفی دارند. در این مقاله سعی داریم درمورد تعمیر و سیم پیچی پمپ کارواش و یا پمپ پیستونی صحبت کنیم. در ادامه با ما همراه باشید.

پمپ کارواش چیست؟

در هر تجهیزی که پیستون به کار رفته باشد، قطعاً یک سیلندر نیز وجود دارد. اگر به این ساختار عمل مکش و پمپاژ سیال را نیز اضافه کنید، در نهایت با یک پمپ کارواش رو به رو خواهید بود. این پمپ با نام‌های پمپ پلانجری و پمپ فشار بالا هم معروف است. در نظر داشته باشید که پمپ کارواش به دو دسته کلی؛ پمپ صنعتی و خانگی تقسیم می‌شود. در این مقاله با توجه به تعمیرات تخصصی مجموعه الکتروچکاپ، ما به تعمیر و سیم پیچی پمپ کارواش از نوع صنعتی می‌پردازیم.

تعمیر و سیم پیچی پمپ کارواش | الکتروچکاپ

تعمیر و سیم پیچی پمپ کارواش

کاربرد پمپ کارواش (پمپ پیستونی)

با توجه به مکانیزه شدن شستشو انواع ماشین‌ها و تجهیزات صنعتی، کابرد پمپ کارواش نیز گسترش یافته است. هر اندازه استفاده از یک تجهیزات، گسترش یابد، تعمیر آن نیز به یک ضرورت تبدیل می‌شود. در سالهای اخیر تعمیرات پمپ کارواش به صورت تخصصی و جدی مطرح شده است. در ادامه برخی از کاربردهای متنوع این پمپ را به صورت لیست‌وار بیان می‌کنیم تا شاهدی بر این ادعا باشد. کاربرد پمپ کارواش (پمپ پیستونی) عبارتند از؛

  • شستشوی انواع ماشین‌های سبک و سنگین
  • شستشوی کارگاه‌ها و سالن‌های مرغداری
  • شستشوی دستگاه‌های صنعتی
  • شستشوی تاسیسات شهری
تعمیرات پمپ کارواش

تعمیرات پمپ کارواش

علل خرابی پمپ کارواش

با توجه به کاربردهای متنوع و گسترده پمپ کارواش یا پمپ پیستونی، خرابی آن نیز قابل انتظار است. خرابی پمپ کارواش چند علت عمده دارد که در ادامه به برخی از آنها می‌پردازیم؛

  • پدیده کاویتاسیون در پمپ کارواش

اگر مخاطب الکتروچکاپ باشید، می‌دانید که ما در مقالات مختلف به پدیده کاویتاسیون اشاره کردیم. برای فهم بهتر این پدیده توصیه می‌کنیم مقاله “پمپ شناور” را مطالعه کنید. در اینجا نیز به صورت مختصر به توضیح آن می‌پردازیم. پدیده کاویتاسیون به معنای حفره‌زایی است. بدین صورت که حباب‌های گاز موجود در سیال، در معرض فشار قدرت یافته و با شدت بالایی به دیواره پمپ برخورد می‎کنند. در واقع حباب‎های هوا درون سیال، وقتی از ناحیه کم‌فشار به ناحیه پرفشار وارد می‌شوند، به صورت ناگهانی می‌ترکند.
در فرآیند سیم پیچی پمپ کارواش باید به گونه‌ای عمل شود که پدیده کاویتاسیون به طور کامل حذف شود یا حداقل از شدت آن کاسته شود. برای اجرایی کردن این مساله، در هنگام تعمیر و سیم پیچی پمپ کارواش، نکات زیر را رعایت کنید؛

  1.  تا جایی که امکان دارد، فاصله بین مخرن تا پمپ، کم باشد.
  2. در فاصله بین پمپ و مخزن، تعداد اتصالات کمی به کار ببرید.
  3. حتماً از فیلترهای مناسب و بهینه استفاده کنید.
  4. ویسکوزیته مناسب پمپ را در نظر بگیرید.
تعمیر و سیم پیچی پمپ کارواش | الکتروچکاپ

تعمیر و سیم پیچی پمپ کارواش

  • نشتی از پکینگ‌های پمپ کارواش

پکینگ در واقع نوعی از آب‌بند است که در طی زمان و به مرور دچار نشتی می‌شود. در حالت کلی دلیل نشتی پکینگ، دمای بالای ناشی از اصطکاک است. این مساله باعث می‌شود که برخی از قطعات پکینگ دچار تبخیر یا سوختگی شود و منجر به نشتی شود.
وقتی با این مشکل رو به رو شدید، می‌توانید با متخصصان و تعمیرکاران با تجربه الکتروچکاپ تماس بگیرید. زیرا اگرچه پکینگ‌ها، در مقایسه با سایر آب‌بندها، ارزان‌قیمت هستند اما تعمیر، تعویض و جایگزینی آن نیاز به مهارت دارد.
در تعمیر و سیم پیچی پمپ کارواش وقتی با تعمیر محفظه آب‌بند و بویژه پکینگ رو به رو هستید، دقت لازم را به خرج دهید. در این حالت، زمانیکه فشار در ناحیه ورودی پمپ کارواش، کمتر از فشار جو باشد، پکینگ از نفوذ هوا به درون پمپ جلوگیری می‌کند. در نقطه مقابل، اگر فشار درون پمپ بیشتر از فشار جو باشد، پکینگ از نشت مایع به بیرون پمپ جلوگیری می‌کند. بنابراین نقش و اهمیت این قطعه را جدی بگیرید و در مواقع لزوم، هر چه سریعتر نسبت به تعمیر آن اقدام نمایید.

سیم پیچی پمپ کارواش

سیم پیچی پمپ کارواش

تعمیر و سیم پیچی پمپ کارواش

تا اینجا با چیستی، کاربرد و علل خرابی پمپ کارواش یا پمپ پیستونی آشنا شدیم. در ادامه نکاتی در زمینه تعمیر و سیم پیچی پمپ کارواش ارائه می‌شود. با رعایت این نکات به عملکرد بهینه پمپ و طول عمر آن می‌افزایید.

  • اولین کاری که باید انجام دهید این است که، ویبره پمپ کارواش را به صورت منظم و در زمان مقرر، بررسی کنید. در مرحله بعد روغن یا هر مایعی که برای روانکاری پمپ استفاده می‌شود را چک کنید.
  • در ادامه حتماً صدای تولید شده توسط پمپ را کنترل کنید. صدای بلند و گوشخراش توسط پمپ کارواش یک نشانه است. این نشانه به شما می‌گوید که بایستی، تعمیر و سیم پیچی پمپ کارواش را در اولویت قرار دهید.
  • در نهایت می‌توانید دمای پمپ کارواش را با استفاده از دستگاه پیرومتر یا ترموگرافی بررسی کنید. به دمای استاندارد برای پمپ توجه داشته باشید و بر اساس آن تصمیم‌گیری کنید. لازم به ذکر است که تعمیر و سیم پیچی پمپ کارواش اگر به موقع انجام نگیرد، می‌تواند به کل تجهیز آسیب بزند و هزینه‌ها را چندین برابر کند.

رایج‌ترین مشکلات پمپ کارواش

تمامی پمپ‌هایی که در صنعت و کشاورزی به کار می‌روند، دارای عمر مفیدی هستند. بعد از مدتی کار کردن (حتی اگر با ملاحظه و با رعایت استانداردها کار کند)، نیاز به تعمیر و سیم پیچی خواهد داشت. زمان این تعمیر اهمیت دارد و اگر به موقع انجام گیرد، از خسارت بیشتر و هزینه هنگفت جلوگیری می‌کند.
بنابراین بهتر است با رایج‌ترین مشکلات پمپ کارواش آشنا باشید و به محض مواجه شدن با آنها، در راستای تعمیر آن اقدام کنید. این مشکلات شامل موارد زیر است؛

  • کم‌فشار شدن پمپ کارواش

در این حالت، خروجی آب پمپ، کاهش یافته است. این مساله دارای علل متعددی است. مثلاً ممکن است به پمپ، آب کافی نرسیده و به صورت خشک کار کرده باشد. هیچ چیز به اندازه خشک کار کردن، نمی‌تواند به پمپ کارواش آسیب بزند. علاوه بر این، ورود هوا به پمپ و عدم روغنکاری مناسب هم می‌تواند باعث کم شدن فشار پمپ کارواش شود.
اگر با این مشکلات رو به رو شدید ابتدا قطعات مختلف پمپ مانند؛ تفنگی، شلنگ و نازل را بررسی کنید. همچنین سیال پمپ شونده را کنترل کنید. اگر این سیال حاوی ذرات معلق باشد، منجر به گرفتگی تجهیزات درون پمپ می‌شود.
پس از بررسی تمام موارد مذکور به سراغ پمپ و الکتروموتور بروید. تعمیر و سیم پیچی پمپ کارواش و بویژه زمانی که مشکلات اساسی در الکتروموتور باشد، یک کار تخصصی است. آن را به دست افراد مبتدی نسپارید. در بررسی الکتروموتور پمپ حتماً دور و برق ورودی به آن را بررسی کنید. اهمیت برق ورودی به الکتروموتور را در سیم پیچی الکتروموتور تک فاز مطرح کردیم.

تعمیر و سیم پیچی پمپ کارواش | الکتروچکاپ

تعمیر و سیم پیچی پمپ کارواش

  • بالا بودن درجه حرارت پمپ

در این حالت پمپ بسیار داغ می‌شود. یکی از علت‌های رایج این مساله، عدم روغنکاری مناسب و به موقع است. پمپ‌های فشار قوی از جمله همین پمپ کارواش به دلیل لرزش و اصطکاک بین قطعات داخلی نیاز به روغنکاری دارند. همین روغنکاری و روانکاری از ایجاد اصطکاک و حرارت بالا جلوگیری می‌کند. بنابراین در فرآیند تعمیر و سیم پیچی پمپ کارواش به بحث روغنکاری توجه ویژه داشته باشید.

سخن پایانی

امروزه پمپ کارواش یا پمپ پیستونی در فضای صنعت و کشاورزی، بسیار کاربرد دارد. با توجه به این کاربرد متنوع و گسترده، تعمیر و سیم پیچی پمپ کارواش، یک ضرورت است. به عنوان یک فعال در زمینه صنعت، همیشه تفکر تعمیرات و نگهداری بر اساس وضعیت پمپ را داشته باشید. طبق این دیدگاه، در بهترین زمان اقدام به تعمیر پمپ می‌کنید و از خسارت جلوگیری می‌نمایید و هزینه‌ تعمیر الکتروموتور خود را کنترل کنید . شما مشتریان عزیز در صورت نیاز به تعمیر و سیم پیچی پمپ کارواش، می‌توانید با شماره‌های ما تماس بگیرید و از خدمات الکتروچکاپ بهره‌مند شوید.

سوالات متداول

پکینگ در واقع نوعی آب‌بند است که به مرور زمان دچار نشتی می‌شود. زمانیکه فشار در ناحیه ورودی پمپ کارواش، کمتر از فشار جو باشد، پکینگ اجازه نفوذ هوا به درون پمپ را نمی‌دهد. برعکس، اگر فشار درون پمپ بیشتر از جو باشد، پکینگ از نشت مایع به بیرون پمپ جلوگیری می‌کند. بنابراین همیشه در تعمیر و سیم پیچی پمپ کارواش، تعمیر پکینگ را در اولویت قرار دهید.

کم فشار شدن پمپ کارواش به معنای کاهش خروجی آب از آن است. در صورت مواجه با این مشکل، ابتدا قطعات مختلف مانند؛ تفنگی، شلنگ و نازل را چک کنید. در ادامه سیال پمپ شونده را نیز کنترل نمایید. ذرات معلق درون سیال، می‌تواند باعث گرفتگی تجهیزات درون پمپ ‌شود. در نهایت الکتروموتور پمپ را بررسی کنید. اگر پمپ از این جهت آسیب دیده باشد، باید به سراغ تعمیر و سیم پیچی پمپ کارواش بروید.

فهرست محتوا

میزان پیشرفت محتوا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *