بهترین خدمات را از ما بخواهید...

تعمیر و سیم پیچی الکتروموتور ضد انفجار

در دنیای امروز، ایمنی در محیط کار و صنعت، ضروری است. استفاده از تجهیزات ایمنی یکی از اصول اساسی است و باید با توجه به شرایط محیط‌ صنعتی انتخاب شود. این مساله در محیط‌های خطرناک مثل پالایشگاه‌های نفت، گاز و مواد شیمیایی و معادن اهمیت بیشتری پیدا می‌کند. با توجه به ضرورت و اهمیت این مساله، تعمیرگاه الکتروچکاپ قصد دارد، در این مقاله درمورد یکی از همین تجهیزات یعنی الکتروموتور ضد انفجار و تعمیر و سیم پیچی الکتروموتور ضدانفجار صحبت کند. با ما همراه باشید.
تعمیر و سیم پیچی الکتروموتور ضد انفجار

در دنیای امروز، ایمنی در محیط کار و صنعت، ضروری است. استفاده از تجهیزات ایمنی یکی از اصول اساسی است و باید با توجه به شرایط محیط‌ صنعتی انتخاب شود. این مساله در محیط‌های خطرناک مثل پالایشگاه‌های نفت، گاز و مواد شیمیایی و معادن اهمیت بیشتری پیدا می‌کند. با توجه به ضرورت و اهمیت این مساله، تعمیرگاه الکتروچکاپ قصد دارد، در این مقاله درمورد یکی از همین تجهیزات یعنی الکتروموتور ضد انفجار و تعمیر و سیم پیچی الکتروموتور ضد انفجار صحبت کند. با ما همراه باشید.

الکتروموتور ضد انفجار چیست؟

الکتروموتور ضدانفجار یا ضد جرقه نوعی الکتروموتور است که در محیط‌هایی با قابلیت انفجار، اشتعال و یا خطر آفرین کاربرد دارد. در واقع وجود و یا مجاورت گازها، مواد محترقه و قابل اشتعال، استفاده از این موتورها را به یک ضرورت تبدیل کرده است. این نوع الکتروموتور با طراحی منحصر به فردی که دارد انفجار احتمالی درون موتور را به بیرون منتقل نمی‌کند و درصد انفجار را به طرز محسوسی کاهش می‌دهد.

به عنوان مثال در محیط‌های صنعتی مثل پالایشگاه‌ها، معادن و یا کارخانجات رسیدگی و بافندگی همیشه احتمال آتش‌سوزی وجود دارد. این احتمال با وجود جرقه‌ای از سوی سیستم الکتریکی موتور، شدیدتر نیز می‌شود. با یک حساب سرانگشتی متوجه می‌شوید که وجود یک الکتروموتور ضدانفجار در چنین محیط‌هایی ضروری است. الکتروموتور ضدجرقه می‌تواند احتمال خطر را بشدت کاهش داده و یا انفجار صورت گرفته را در خود خنثی کند.

تعمیر الکتروموتور ضد انفجار

تعمیر الکتروموتور ضد انفجار

جنس الکتروموتور ضدانفجار مقاومت بالایی دارد. این مقاومت در حدی است که در صورت بروز انفجار، همچنان استحکام خود را حفظ می‌کند. از سوی دیگر موادی که در ساخت این نوع الکتروموتورها به کار می‌رود در برابر خوردگی مقاوم بوده و از انفجارهای مهیب و خطرناک، پیشگیری می‌کند. این نکات، اهمیت تعمیر و سیم پیچی الکتروموتور ضدانفجار را روشن می‌سازد. در ادامه با الکتروچکاپ همراه باشید تا نکات اساسی در زمینه تعمیر و سیم پیچی الکتروموتور ضدانفجار را با یکدیگر مرور کنیم.

تعمیر و سیم پیچی الکتروموتور ضد انفجار

همانطور که اشاره کردیم، صنایع مختلفی که با گازها و مواد آتش‌زا کار می‌کنند، حتماً باید از الکتروموتور ضدانفجار استفاده کنند. علت اصلی این مساله روشن است؛ محافظت از جان انسان‌ها و جلوگیری از آسیب‌های جانی و مالی. تعمیر و سیم پیچی الکتروموتور ضد انفجار به اندازه طراحی و تولید آن از حساسیت برخوردار است. به طور کلی موتورهای الکتریکی از دو طریق می‌توانند باعث انفجار و حوادث خطر آفرین شوند؛

  1. سطح الکتروموتور در حین کار بشدت داغ می‌شود و این حرارت زیاد می‌تواند، بخار، گاز و یا گرد و غبار موجود در محیط را مشتعل کند.
  2. هر گونه نقص الکتروموتور مثل؛ سوختن یا خرابی عایق سیم پیچ یا اشکال در منبع تغذیه و جریان ورودی برق، مواد موجود در محیط را مشتعل می‌کند.

باید بدانید که در این شرایط حتماً باید از تعمیرکار متخصص استفاده کنید. در واقع وقتی از الکتروموتور ضدانفجار صحبت می‌کنیم، منظور منفجر نشدن الکتروموتور نیست بلکه نشان‌دهنده آن است که الکتروموتورهای ضدانفجار در شرایطی که محیط پر از گازهای قابل اشتعال است، عاملی برای انفجار و یا آتش‌سوزی نخواهد بود و اینگونه خطرات را به میزان زیادی کاهش می‌دهد.

تعمیر و سیم پیچی الکتروموتور ضد انفجار

تعمیر و سیم پیچی الکتروموتور ضد انفجار

کاربرد الکتروموتور ضد انفجار

با توجه به مواد مورد استفاده در برخی صنایع و همچنین وجود گازهای قابل اشتعال و خطر آفرین، به کارگیری الکتروموتور ضدانفجار ضروری است. در واقع الکتروموتورهای ضدانفجار به دلیل ویژگی‌های خاص خود برای استفاده در صنایع مختلف طراحی شده‌اند. از جمله می‌توان به موارد زیر اشاره کرد؛

  • صنایع نفت، گاز و پتروشیمی
  • خطوط لوله نفت و گاز
  • سکوهای نفتی دریایی، ساحلی و کشتی‌ها
  • صنایع و کارخانجات رنگسازی
  • صنایع شیمایی و داروسازی
  • صنایع خودروسازی
  • صنایع الکل‌سازی
  • کارخانه‌های سیمان
  • جایگاه‌های سوخت و جایگاه پمپ CNG
  • معادن زغال‌سنگ و مناطق حفاری عمیق
  • کارخانه‌های فعال در زمینه تولید سیستم‌ها و تجهیزات جمع‌آوری و دفع زباله

با در نظر گرفتن نقش حساس و مهم این دستگاه در صنایع مختلف، نصب و تعمیر و سیم پیچی الکتروموتور ضد انفجار باید به گونه‌ای انجام شود که بتواند محافظی در برابر شوک الکتریکی، جرقه، اشتعال، آتش‌سوزی و انفجار باشد.

تعمیر الکتروموتور ضد انفجار

تعمیر الکتروموتور ضد انفجار

سخن پایانی

تعمیرگاه الکتروچکاپ در زمینه تعمیر و سیم پیچی الکتروموتور ضد انفجار و سیل سازی الکتروموتور ضدانفجار در برابر نشت گازهای اشتعال‌پذیر، سابقه زیادی دارد. تعمیر موتورها و تجهیزات ضد انفجار نیاز به دقت خاصی دارد. اپراتور موظف است یک تعمیرکار مجرب را برای اقدامات تعمیر و نگهداری انتخاب کند. همچنین قبل از راه اندازی مجدد تجهیزات تعمیر شده، باید توسط یک فرد واجد شرایط خاص با مجوز رسمی، آزمایش و تأیید شود. در همین راستا شما مشتریان عزیز می‌توانید با متخصصان الکتروچکاپ از طرق شماره های ما تماس گرفته و در تمامی مراحل سیم پیچی الکتروموتور ، از مشاوره و راهنمایی ما استفاده کنید.

سوالات متداول

الکتروموتور ضد انفجار طوری طراحی شده است که؛ انفجار احتمالی درون موتور را به بیرون منتقل نمی‌کند و درصد انفجار را به طرز محسوسی کاهش می‌دهد. با وجود گازها، مواد محترقه و قابل اشتعال، استفاده از این موتورها، ضروری است.

  • حرارت بالای سطح الکتروموتور، بخار و گرد و غبار موجود در محیط را مشتعل می‌کند.
  • نقص در الکتروموتور (به عنوان مثال؛ سوختگی عایق سیم پیچ)، احتمال منفجر شدن آن را افزایش می‌دهد. قبل از متحمل شدن این خسارات، حتما نسبت به تعمیر الکتروموتور ضدانفجار یا تعویض قطعات آن اقدام نمایید.

فهرست محتوا

میزان پیشرفت محتوا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *