بهترین خدمات را از ما بخواهید...

تعمیر موتور کولر آبی

با توجه به شروع فصل گرما و تابستان، باید اقداماتی را جهت سرویس و راه اندازی کولر آبی به عمل آورید. الکتروموتور، از مهم‏ترین اجزای کولر آبی به شمار می‏آید و نقش بسزایی را در عملکرد آن ایفا می‏کند. در برخی از مواقع، بعضی از اجزای الکتروموتور کولر آبی بنا بر دلایلی دچار آسیب می‏شود. در چنین شرایطی، شما نمی‏توانید به خوبی از کولر آبی ساختمان خود استفاده نمایید؛ به همین دلیل در این مواقع باید برای تعمیر موتور کولر اقدامات لازم را به عمل آورید. البته در نظر داشته باشید که پیش از تعمیرات، باید به عیب یابی موتور کولر بپردازید تا بتوانید از هزینه‏های اضافی تعمیرات جلوگیری نمایید. البته اگر تجربه و دانش کافی در این زمینه ندارید، می‏توانید از افراد کاربلد و متخصص کمک بگیرید. در ادامه با الکتروچکاپ همراه باشید تا با نحوه عیب یابی و تعمیر موتور کولر بیشتر آشنا شوید.
تعمیر موتور کولر

چه بخش‏هایی از موتور کولر دچار آسیب می‏شوند؟

یکی از سوالات متعددی که برای بسیاری از افراد به وجود می‏آید، این است که چه بخش‏هایی از موتور کولر دچار آسیب می‏شوند؟ پیش از آن که بخواهید کولر آبی ساختمان خود را سرویس و راه اندازی نمایید، باید ابتدا الکتروموتور آن را مورد بررسی قرار دهید. ناگفته نماند که پیش از انجام اقدامات تعمیر موتور کولر، باید ابتدا بخش‏های مهم آن همچون درب عقب و جلو، پلاتین، خازن، بلبرینگ، سیم پیچ و بوش آن را مورد بررسی قرار دهید. فراموش نکنید که شما می‏توانید با تعویض هر یک از قطعات ضروری موتور کولر، به عملکرد و بازدهی آن بهبود ببخشید و لذت ببرید. به صورت عمده موتور کولر در صورتی که نسوخته باشد، به صورت رایجی با خرابی درب جلو مواجه می‌شود.

1-درب جلو و عقب

از مهم‏ترین اجزای موتور کولر آبی، می‏توان به درب عقب و جلو آن اشاره نمود. در برخی از مواقع، درب جلو و عقب موتور کولر آبی بنا بر حرارت و استحکاک بسیار بالا شفت و بلبرینگ دچار آسیب می‏شوند. البته در نظر داشته باشید که سفت بودن بیش از حد تسمه، سبب افزایش استحکاک و فشار بلبرینگ و شفت بر روی درب‏های عقب و جلو موتور کولر آبی می‏گردد. در چنین شرایطی، شفت موتور سفت می‏شود و مصرف برق موتور افزایش می‏یابد.

2-پلاتین و خازن

پلاتین و خازن، از دیگر بخش‏های بسیار مهم موتور کولر آبی به شمار می‏آیند. برای تعمیر موتور کولر، باید حتما برای تعویض این دو قطعه اقدام نمایید. پلاتین و خازن موتور کولر آبی، در معرض حرارت بسیار بالایی قرار می‏گیرند و نقش بسزایی را در عملکرد موتور ایفا می‏کنند. از این رو، در برخی از مواقع پلاتین و خازن بنا بر دلایلی همچون قطع و وصل برق و اتصالی دچار آسیب می‏شوند. در چنین شرایطی، موتور کولر نمی تواند به خوبی استارت کند و روشن شود. جالب است بدانید که در این مواقع، برای روشن شدن کولر باید با دست تسمه را بچرخانید تا موتور شروع به حرکت نماید. الکتروموتور 4/3 که دارای خازن است می‌تواند با خرابی خازن نیز مواجه شود.

3-بلبرینگ و بوش موتور

بلبرینگ و بوش موتور کولر آبی، سبب کاهش استحکاک شفت اصلی می‏شوند. در برخی از مواقع، بلبرینگ و بوش موتور کولر آبی بنا بر دلایلی همچون استحکاک بیش از حد، دچار آسیب می‏شوند. در چنین شرایطی صدای موتور کولر چندین برابر افزایش می‏یابد و بازدهی آن کاسته می‏شود. فراموش نکنید که اگر تسمه کولر آبی بیش از حد مجاز سفت باشد، بلبرینگ و بوش موتور دچار آسیب می‏شوند. به همین دلیل، باید برای جلوگیری از خرابی این قطعات ابتدای هرسال، آن‏ها را روغن کاری کنید و تسمه را به اندازه کافی سفت نمایید.

4-سیم پیچ

سیم پیچ، یکی از مهم‏ترین قطعات موتور کولر آبی به شمار می‏آید و وظیفه اصلی آن، القاء کالکتور و ایجاد میدان مغناطیسی قوی برای به گردش در آوردن موتور می‏باشد. در برخی از مواقع، سیم پیچ موتور کولر بنا بر حرارت بالا و اتصالی دچار آسیب می‏شود و به اصطلاح میسوزد. در چنین شرایطی توان موتور کولر کاهش می‏یابد. البته در نظر داشته باشید که اگر سیم پیچ دچار سوختگی شدید شده باشد، موتور کولر به هیچ عنوان روشن نمی‏شود. در این مواقع، باید برای تعمیر موتور کولر اقدامات لازم را به عمل آورید.

عیب یابی موتور کولر

همانطور که در بخش‏های قبل ذکر شد، برای آن که بتوانید از کولر خود به بهترین شکل ممکن استفاده کنید و از باد خنک آن لذت ببرید، باید پیش از انجام هر کاری موتور آن را مورد بررسی قرار دهید. برای عیب یابی کولر، باید به عواملی همچون قطع و وصل شدن موتور هنگام روشن شدن، سفت شدن الکتروموتور و خرابی درب جلو و عقب توجه ویژه‏ای داشته باشید تا بتوانید مشکل موتور را به بهترین شکل تشخیص دهید. فراموش نکنید که شما می‏توانید با عیب یابی دقیق، هزینه تعمیر موتور کولر را کاهش دهید.

1-قطع و وصل شدن کولر

از مهم‏ترین نشانه‏های خرابی موتور کولر، می‏توان به قطع و وصل شدن مکرر کولر آبی اشاره نمود. در برخی از مواقع، پلاتین‏های موجود بر روی درب عقب موتور کولر بنا بر دلایلی همچون حرارت بالا دچار آسیب می‏شوند. در چنین شرایطی نیروی الکتریکی موتور تامین نمی‏شود و در نتیجه در حرکت آن اختلال به وجود می‏آید. شما می‏توانید در این مواقع با تعویض پلاتین‏های درب موتور و خازن استارتر، این مشکل را برطرف نمایید. توجه کنید چنانچه پلاتین موتور خراب باشد، در استارت اولیه موتور دچار قطع و وصل شدن مداوم می‌شود.

2-سفت شدن الکتروموتور

سفت شدن الکتروموتور، از دیگر نشانه‏های خراب شدن موتور کولر آبی می‏باشد. در نظر داشته باشید که بلبرینگ و بوش‏ها، استحکاک شفت را با پوسته موتور کاهش می‏دهند. دربرخی از مواقع، بلبرینگ و بوش‏های موتور دچار آسیب می‏شوند. در چنین شرایطی شفت موتور بسیار سفت می‏شود و در نتیجه مصرف برق آن افزایش می‏یابد. شما می‏توانید در این مواقع برای تعمیر موتور کولر اقدامات لازم را به عمل آورید و بلبرینگ و بوش آن را تعویض نمایید.

3-خرابی درب جلو

یکی دیگر از نشانه‏های عملکرد نادرست موتور کولر آبی خرابی درب جلو به شمار می‏آید. در برخی از مواقع، کاربران به صدای زیاد بلبرینگ موتور کولر توجهی نمی‏کنند. این امر سبب افزایش اصطکاک میان شفت و پوسته موتور می‏گردد. در چنین شرایطی، محل قرار گیری بلبرینگ پوسته موتور، از بین می‏رود و صدای موتور چندین برابر افزایش می‏یابد. اما نیازی نیست نگران باشید چرا که شما می‏توانید با هزینه ای مقرون به صرفه، برای تعمیر موتور کولر آبی اقدام نمایید و این قطعه را به بهترین شکل تعویض کنید. این اتفاق منجر به سفت شدن الکتروموتور می‌شود.

آیا موتور کولر قابل تعمیر است؟

یکی از سوالات متعددی که برای بسیاری از افراد به وجود می‏آید، این است که آیا موتور کولر قابل تعمیر است یا خیر؟ همانطور که در بخش‏های قبل ذکر شد، شما می‏توانید با تعویض قطعاتی همچون بلبرینگ، پلاتین و خازن استارتر، بوش و سیم پیچ به عملکرد موتور کولر آبی خود بهبود ببخشید و بازدهی آن را افزایش دهید. البته فراموش نکنید که هزینه تعمیر موتور کولر با توجه به عوامل خاصی متغیر می‏باشد.

موتور کولر را تعمیر کنیم یا تعویض؟

بسیاری از افراد با این سوال مواجه می‏شوند که موتور کولر را تعمیر کنیم یا تعویض؟ در برخی از مواقع، ممکن است هزینه تعمیرات موتور کولر مقرون به صرفه نباشد؛ در چنین مواقعی پیشنهاد می‏شود موتور کولر را بجای تعمیر، تعویض کنید. اما اگر مشاهده نمودید که مشکل موتور کولر با تعویض یک یا چند قطعه کوچک برطرف می‏گردد، پیشنهاد می‏شود بجای تعویض، آن را تعمیر کنید. البته برای انجام چنین کاری، پیشنهاد می‌شود با افراد متخصص و با تجربه در مجموعه‌ی الکتروچکاپ مشورت نمایید.

فهرست محتوا

میزان پیشرفت محتوا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *