بهترین خدمات را از ما بخواهید...

تعمیر و سیم پیچی پمپ آب خانگی

تعمیرگاه الکتروچکاپ با بیش از سی سال سابقه و دارا بودن نیروی متخصص و ماهر در عرصه تعمیر انواع پمپ‌های آب خانگی فعالیت می‌کند. تعمیر و سیم پیچی پمپ آب خانگی در اسلامشهر و حومه انجام می‌گیرد. در صورت نیاز به خدمات تعمیر پمپ آب می‌توانید با شمارهای ما تماس حاصل فرمایید.
تعمیر و سیم پیچی پمپ آب خانگی

تعمیرگاه الکتروچکاپ با بیش از سی سال سابقه و دارا بودن نیروی متخصص و ماهر در عرصه تعمیر انواع پمپ‌های آب خانگی فعالیت می‌کند. تعمیر و سیم پیچی پمپ آب خانگی در اسلامشهر و حومه انجام می‌گیرد. در صورت نیاز به خدمات تعمیر پمپ آب می‌توانید با شمارهای ما تماس حاصل فرمایید.

برخی خدمات در راستای تعمیر و سیم پیچی پمپ آب خانگی که از سوی مجموعه الکتروچکاپ ارائه می‌شود؛

  • تعویض پروانه پمپ‌های آب خانگی با قدرت‌های متفاوت
  • سیم پیچی و تعمیر الکتروپمپ‌های آب خانگی
  • تعویض خازن پمپ آب خانگی
  • تعویض بلبرینگ موتور پمپ آب خانگی
  • تعویض قطعات آب‌بند و مکانیکال سیل پمپ آب خانگی
تعمیر و سیم پیچی پمپ آب خانگی

تعمیر و سیم پیچی پمپ آب خانگی

پمپ‌های آب خانگی در دسته پمپ‌های پرمصرف قرار می‌گیرد. در واقع با توجه به افزایش روز افزون ساختمان‌های بلند و برج‌ها، استفاده از پمپ‌ها جهت پمپاژ و انتقال آب گسترش پیدا کرده است. بنابراین می‌توان انتظار داشت که مشکلات بهره‌برداری از این پمپ‌ها بسیار شایع باشد. مجموعه الکتروچکاپ با در نظر گرفتن این عوامل، در ادامه به شایع‌ترین مشکلات پمپ آب خانگی، قدرت و کاربری آن و نکات کلیدی در تعمیر و سیم پیچی پمپ آب خانگی پرداخته است.

مشکلات شایع در پمپ آب خانگی

مشکلات پمپ آب خانگی را از دو جنبه می‌توان بررسی کرد؛

  • مشکلات شایع در خرابی قطعات
  • مشکلات شایع در عملکرد پمپ

درمورد خرابی قطعات باید گفت قطعاتی که بیشترین تماس را با آب دارند و یا احتمال نفوذ آب به آنها وجود دارد، بیشتر در معرض فرسودگی و خرابی هستند. به عنوان مثال خوردگی پروانه، وارد شدن آب به داخل سیم پیچی، ترکیدن خازن و خرابی قطعات آب‌بند و مانیکال سیل از شایع‌ترین مشکلاتی هستند که در قطعات پمپ آب خانگی اتفاق می‌افتد.

نکته دیگری که درمورد قطعات پمپ آب خانگی باید بدانید این است که؛ پمپ‌های آب خانگی با قدرت نیم اسب بخار، دارای پروانه برنجی بوده و برای ساختمان‌های دو طبقه و یا در همین حد، استفاده می‌شوند. همچنین پمپ‌های آب با قدرت بالاتر مثلاً یک تا سه اسب بخار، دارای دو پروانه هستند، مدل‌های مختلفی دارند و برای تعداد واحدهای بالا استفاده می‌شوند. به علاوه پمپ‌ها با بدنه آلومینیومی، عمر بیشتری دارند، زیرا آلومینیوم به کار رفته در بدنه در برابر خوردگی مقاومت بالایی دارد. از سوی دیگر پمپ‌های دارای بدنه چدنی و آهنی، سریع‌تر مستهلک و فرسوده می‌شوند.

مشکلات شایع در عملکرد و تعمیر پمپ آب خانگی

اولین نکته درمورد پمپ آب خانگی آن است که؛ نصب و راه‌اندازی صحیح پمپ می‌تواند عمر و کارکرد بهینه آن را بشدت افزایش دهد. اما داستان به همین‌ جا ختم نمی‌شود. پمپ نیز مثل هر دستگاه و یا تجهیزات صنعتی در اثر گذر زمان، دچار فرسودگی شده و یا نیاز به تعویض قطعه و تعمیر دارد. در صورت خرابی و کار نکردن آن هر چه زودتر در راستای تعمیر و سیم پیچی پمپ آب خانگی اقدام کنید تا هزینه تعمیر الکتروموتور و خسارت کمتری را متحمل شوید.

در ادامه تعمیرگاه الکتروچکاپ، نکاتی درمورد اختلال در عملکرد پمپ آب خانگی و اقدامات مناسب برای تعمیر آن را بیان کرده است؛

  • پمپ آب روشن است ولی کار نمی‌کند

زمانیکه بعد از هل دادن پروانه خنک کن ، پمپ بدون سر و صدا کار کند، یعنی خازن راه‌انداز خراب شده است. به یاد داشته باشید که در همان مرحله که می‌خواهید پمپ را بچرخانید، به آرامی این کار را انجام دهید. در واقع اگر با مشکل گیر کردن یا بد کار کردن پمپ آب مواجه شدید، نباید آن را هل بدهید. این کار باعث آمپر کشیدن دینام، خرد شدن بلبرینگ و گرفتگی پشت پروانه می‌شود.

بنابراین وقتی با این مشکل مواجه شدید، بهتر است با تعمیرکاران متخصص و با تجربه تماس بگیرید. سال‌ها کار در زمینه تعمیر و سیم پیچی پمپ آب خانگی به ما ثابت کرده است که اگر عیب‌یابی و تعمیر را به دست افراد غیرمتخصص بسپارید، هزینه‌های مکرر و زیادی را روی دست خود گذاشته‌اید.

تعمیر پمپ آب خانگی

تعمیر پمپ آب خانگی

  • کار کردن تمام وقت پمپ آب خانگی

اگر تغییرات فشار آب، بیش از توان پمپ آب باشد، پمپ مجبور است یکسره کار کند. علت اصلی یکسره کار کردن پمپ، تنظیم نبودن اتومات مکانیکی است. این مساله بایستی توسط سرویس‌کار با تجربه انجام گیرد. زمانیکه که پمپ تمام وقت کار کند، آب گرم می‌شود. در اثر افزایش حرارت آب، بتدریج پروانه‌های نویل تغییر شکل می‌دهد و فرم اولیه خود را از دست می‎دهد.

همچنین اگر منبع انبساط خراب و یا سوراخ شود، به طور مداوم فشار کم و زیاد می‌شود. در این شرایط پمپ بدون اینکه خاموش شود، یکسره کار می‌کند. در صورتی که با این مشکل مواجه شدید، باید میزان باد مخزن تحت فشار پمپ آب را تنظیم نمایید.

  • سوختن سیم‌پیچ پمپ آب خانگی

اگر از منبع انبساط مناسب برای پمپ آب استفاده نشود، اگر گنجایش پمپ آب با توان مورد نیاز در خطوط لوله ساختمان تناسب نداشته باشد، اگر شفت متصل به پروانه گیر کند و بدرستی نچرخد و یا اگر به هر دلیلی دمای سیم‌پیچ و پمپ افزایش یابد، سیم‌پیچ پمپ آب خانگی می‌سوزد. در این حالت تعمیر و سیم پیچی پمپ آب خانگی، ضروری است.

سیم پیچی پمپ آب خانگی

سیم پیچی پمپ آب خانگی

  • خرابی کلید اتوماتیک پمپ

کلید اتوماتیک پمپ، همان قطعه‌ای است که دستور قطع و وصل شدن پمپ را صادر می‌کند. این قطعه استهلاک بالایی داشته و به دو صورت مکانیکی و دیجیتالی وجود دارد. در درون این کلید دو پیچ دیده می‌شود؛ یک پیچ برای تنظیم فشار قطع پمپ و یک پیچ نیز برای تنظیم فشار شروع به کار پمپ است. در حقیقت کاهش و افزایش فشار (بار پمپ) از طریق این دو پیچ انجام می‌شود. اگر این کلید دچار مشکل شود، پمپ بدرستی کار نمی‌کند.

  • پمپ، آب را پمپاژ نمی‌کند

اگر پمپ هواگیری نشده باشد، اگر مکش پمپ زیاد باشد، اگر در میان پروانه‌ها جسم خارجی گیر کند، اگر در آب یا سیال مورد نظر گاز یا هوای زیادی وجود داشته باشد و اگر در قطعات مختلف پمپ عیوب مکانیکی پیدا شود، در تمامی این حالت‌ها پمپ با وجود کار کردن، آب را پمپاژ نمی‌کند.

  • پمپ، لرزش و سر و صدای زیادی دارد

اگر اجسام خارجی در پروانه وجود داشته باشد، اگر قطعه‌ای شل باشد، اگر محل قرارگیری پمپ محکم نباشد و اگر روتور در الکتروموتور پمپ لق باشد، لرزش و سر و صدای زیادی ایجاد خواهد شد. در این شرایط ببینید آیا این سر و صدا بتازگی تولید شده یا قبلاً هم وجود داشته است. اگر پمپ در ابتدا سر و صدای کمی داشته و اخیراً صدای آن زیاد شده، نشان‌دهنده آن است که قطعات پمپ (به احتمال زیاد یاتاقان)، نیاز به تعمیر یا تعویض دارد. شما در هر مرحله می‌توانید برای اقدام به تعمیر و سیم پیچی پمپ آب خانگی با تعمیرگاه الکتروچکاپ تماس بگیرید.

  • پمپ آب خانگی زیاد روشن و خاموش می‌شود

بزرگترین علت این مساله، خراب شدن بلبرینگ‌ها است. در مجموع بلبرینگ‌ها استهلاک بالایی دارند و پس از گذشت مدت زمان مشخصی (بر اساس تعداد دور در ساعت) دچار افت عملکرد می‌شوند. علاوه بر این، خرابی بلبرینگ علل مختلفی مانند؛ عدم روغن‌کاری دوره‌ای، جاگذاری نامناسب و گیر کردن آلودگی‌های جامد دارد. در این وضعیت تنها راه‌حل، تعویض بلبرینگ‌ها توسط یک تعمیرکار با تجربه در زمینه تعمیر و سیم پیچی پمپ آب خانگی است.

تعمیرات پمپ آب خانگی

تعمیرات پمپ آب خانگی

6 نشانه خرابی پمپ آب خانگی

زمانیکه با هر یک از این هفت نشانه برخورد کردید، بدانید و آگاه باشید که پمپ آب با مشکل مواجه شده است. نشانه‌های احتمالی خرابی پمپ آب خانگی عبارتند از؛

  1. پمپ آب خانگی از حالت تنظیم خارج شود.
  2. پمپ آب خانگی تمام وقت کار کند و خاموش نشود.
  3. پمپ آب خانگی به دفعات زیاد، روشن و خاموش شود.
  4. باد داخل مخزن تحت فشار پمپ، کاهش پیدا کند.
  5. پمپ آب خانگی گیرپاژ کند.
  6. پمپ آبدهی داشته باشد.

نکات مهم در تعمیر پمپ آب خانگی

قبل از هر کاری باید پمپ آب توسط یک تکنسین یا فرد متخصص و با تجربه بررسی و عیب‌یابی شود. در این بررسی چندین نکته ممکن است آشکار شود. در ادامه به برخی از این نکات و راهکار آن اشاره می‌کنیم؛

  1. اگر پمپ به صورت یکسره کار می‌کند، به این معناست که کلید اتومات پمپ آب، تنظیم نیست.
  2. اگر خشک و بدون آب کار می‌کند، به این معناست که پمپ آب هوا کشیده است. معمولاً در این شرایط کنتاک کلید اتومات مکانیکی چسبیده است. در بیشتر مواقع این مشکل با تعویض کلید اتومات حل می‌شود.
  3. اگر اتومات آنالوگ پمپ آب خراب باشد، به معنای مشکل جدی‌تری است. در واقع علت عمده خرابی‌ پمپ آب به کلید اتوماتیک مربوط است. دلیل خرابی اتوماتیک نیز مشکلات مربوط به مخزن تحت فشار است. با خرابی منبع، تنظیم اتومات بهم می‌ریزد. کیفیت پایین اتومات نیز می‌تواند علت این مساله باشد.
  4. اگر پمپ به صورت مداوم کار می‌کند؛ به این معناست که در قسمتی از سیستم تامین و انتقال آب ساختمان، نشتی وجود دارد. در این حالت باید نشتی را پیدا کنید و مشکل آن را رفع کنید. به علاوه اتصالات پمپ را نیز بررسی کنید تا مطمئن شوید که هیچگونه نشتی ندارد. مشکل نشتی در صورت برطرف نشدن سبب پوسیدگی بدنه و اتصالات پمپ می‌شود. اگر با این مشکل رو به رو شدید، حتماً باید بدنه و قطعات پمپ را تعویض کنید.

به عنوان یک اصل کلی، خرابی و تنظیم نبودن کلید اتوماتیک پمپ آب با نشانه‌های مختلفی مشخص می‌شود. در ادامه این نشانه‌ها و راه برطرف شدن آن را بیان کردیم؛

  • مدام پمپ روشن، خاموش می‌شود. اصطلاحاً استارت، استپ می‌کند.
  • پمپ ایرادی ندارد ولی روشن نمی‌شود.
  • با وجود تنظیم بودن همه چیز، پمپ روشن شده ولی خاموش نمی‌شود.

در اکثر موارد برای رفع این موارد کلیدهای اتوماتیک تعویض می‌شوند. بهتر است بدانید که؛ کلیدهای اتوماتیک قابلیت تعمیر ندارند. اما در مواقعی که پلاتین کلید اتوماتیک بسوزد یا اصطلاحاً پلاتین بچسباند، می‌توان مسیر فاز و نولی که دارید، یکی از مسیرها را یکسره کنید. در نهایت برای استارت، استپ پمپ از مسیر جایگزین استفاده کنید.

هزینه سیم پیچی پمپ آب

برای برآورد هزینه سیم پیچی پمپ آب باید عوامل متعددی را در نظر بگیرید. قیمت تمام شده به عمر و سال‌هایی که پمپ آب کار کرده است، برند پمپ آب، جنس سیم پیچی، قدرت پمپ، قطعاتی که نیاز به تعویض دارند، شدت خرابی و… بستگی دارد. به عنوان مثال اگر علت خرابی گیرپاژ کردن پمپ آب باشد، باید قطعاتی مثل بلبرینگ روغنکاری یا تعویض شود. در موارد حاد، به سیم پیچی پمپ آب نیاز است.

تعویض سیم پیچ پمپ آب

در چه مواردی به تعویض سیم پیچ پمپ آب نیاز است؟

  • وقتی خورندگی و زنگ زدگی سیم پیچ زیاد باشد. به گونه‌ای که سیم‌ها از فرم اصلی خود خارج شده و در ظاهر به توده ای از مس تبدیل شده باشد.
  • وقتی عایق روی سیم پیچی کاملاً از بین رفته باشد و سیم پیچ هیچ محافظ و پوششی نداشته باشد.
  • وقتی سیم پیچی به طور کامل کارایی خود را از دست داده باشد و دیگر پمپ کار نکند.

تعمیرات الکتروموتور پمپ آب

الکتروموتور پمپ آب خانگی، یکی از مهمترین بخش‌های پمپ محسوب می‎شود. اهمیت این تجهیز باعث شده تعمیر آن نیز یک تخصص به شمار رود. در تعمیر الکتروموتور پمپ آب باید به این نکات توجه کرد؛

  1. درصد خرابی، پوسیدگی یا از کار افتادگی سیم پیچ پمپ آب چقدر است؟

اگر سیم پیچی کاملاً از بین رفته، هر چه سریعتر نسبت به تعویض آن اقدام کنید. استفاده نکردن از منبع انبساط مناسب برای پمپ آب و افزایش دمای سیم پیچ، از عمده‌ترین دلایل از کارافتادگی یا سوختن سیم پیچ است. با توجه به پیچیدگی الکتروموتور، تعمیر آن را به افراد متبحر بسپارید.

  1. آیا سایر قطعات پمپ مثل پروانه یا بلبرینگ به تعویض نیاز دارند؟

معمولاً وقتی با لرزش و سر و صدای زیاد پمپ مواجه هستید، ایراد در قطعاتی مثل بلبرینگ است. روغنکاری یا تعویض بلبرینگ می‌تواند این مساله را حل کند. مثل هر تجهیز دیگری، پس از مدتی پروانه و الکتروموتور پمپ آب خانگی کارایی خود را از دست می‌دهد. فرسودگی پمپ باعث می‌شود که پمپ نتواند هد حداکثری را ایجاد کند. هد یعنی میزان ارتفاعی که پمپ می‌تواند، آب را پمپاژ کند و تا آخرین و دورترین واحد مسکونی، آب را انتقال دهد. رسیدگی به این مساله فوریت دارد و باید در اسرع وقت انجام شود.

معمولاً در جریان تعمیر الکتروموتور پمپ آب، یکی از عمده‌ترین دلایل سوختن سیم پیچ است. سوختن سیم پیچی به دلایل مختلفی اتفاق می‌افتد؛

  1. عدم استفاده از منبع انبساط مناسب برای پمپ آب
  2. گیر کردن شفت متصل به پروانه و نچرخیدن آن
  3. تناسب نداشتن ظرفیت پمپ آب با توان مورد نیاز در خط لوله ساختمان
  4. هر علتی که منجر به افزایش دمای سیم پیچ و پمپ شود

سخن پایانی

با توجه به استفاده گسترده از پمپ آب خانگی، مشکلات بهره‌برداری از این پمپ‌ها بسیار شایع است. در این مقاله تعمیرگاه الکتروچکاپ رایج‌ترین این مشکلات را به زبان ساده بیان کرده و نحوه برخورد با هر کدام از آنها را توضیح داد. لازم به ذکر است که تعمیر الکتروموتور نیاز به تخصص و مهارت دارد و تعمیرکار مورد نظر باید بدرستی عیب‌یابی کند تا بتواند مشکل پمپ را مرتفع نماید. شما مشتریان عزیز در صورت بروز هر گونه مشکل در قطعات و عملکرد پمپ آب می‌توانید با ما تماس بگیرید.

تعمیر و سیم پیچی پمپ آب خانگی - الکتروچکاپ

الکتروچکاپ مرکز تخصصی تعمیرات و سیم پیچی الکتروموتور پمپ آب خانگی (الکتروپمپ) در تهران و سایر شهر های ایران با قیمت و هزینه مناسب

نوع خدمات: تعمیر پمپ آب خانگی , سیم پیچی پمپ آب خانگی , تعمیرات الکتروموتور پمپ آب

سوالات متداول

  • استفاده نکردن از منبع انبساط مناسب برای پمپ آب
  • تناسب نداشتن گنجایش پمپ آب با توان مورد نیاز در خطوط لوله ساختمان
  • گیر کردن شفت متصل به پروانه و اختلال در چرخیدن آن
  • افزایش دمای سیم‌پیچ و پمپ

اگر هر کدام از موارد بالا اتفاق بیفتد، احتمال و شدت سوختگی پمپ آب خانگی، بیشتر می‌شود. در این حالت تعمیر پمپ آب خانگی، ضروری است.

زمانی که با این شرایط رو به رو هستید، علت‌های مختلفی را باید در نظر بگیرید. هواگیری نکردن پمپ، مکش زیاد پمپ، گیر کردن جسم خارجی در بین پروانه‌های پمپ، وجود داشتن گاز و یا هوای زیاد در آب و خرابی قطعات پمپ آب، برخی از این علل هستند.

اگر اجسام خارجی در پروانه گیر کرده باشد، اگر قطعه‌ای شل باشد، اگر محل قرارگیری پمپ محکم نباشد و اگر روتور در الکتروموتور پمپ لق باشد، لرزش و صدای زیادی توسط پمپ تولید می‌شود. اگر پمپ در ابتدا سر و صدای کمی داشته و بتازگی صدای آن زیاد شده، به این معناست که؛ تعمیر پمپ آب خانگی و قطعات آن (احتمالاً یاتاقان)، باید در اولین فرصت انجام گیرد.

فهرست محتوا

میزان پیشرفت محتوا

7 دیدگاه در “تعمیر و سیم پیچی پمپ آب خانگی

  1. علیرضا دهقان گفت:

    آیا ممکنه که اشکال در سیم پیچی پمپ آب باعث خرابی اون بشه؟ اگه ممکنه توضیح بدید چگونه این مشکل رو شناسایی و رفع کنم

    1. ادمین سایت گفت:

      سلام خدمت شما
      قسمت اصلی الکتروموتور ها سیم پیچی اونهاست
      هر ایرادی در این قسمت نوعی خرابی بحساب میاد و باید بررسی بشه
      اشکال در سیم پیچی یعنی کار دستگاه مختل شده

  2. مریم آزادی گفت:

    سلام و احترام، آیا میتونید بهم توضیح بدید که چطور خرابی پمپ آب خانگی رو خودم تشخیص بدم و حل کنم؟

    1. ادمین سایت گفت:

      سلام
      تشخیص سریع خرابی اطلاعات اولیه از وضعیت ظاهری پمپ آب است.مثلا کار نکردن ، بوی سوختگی …
      اما برای تعمیر این دستگاه ها به متخصص احتیاج است

  3. پیروزان گفت:

    من ساکن تبریز هستم اگر مرکز مورد اطمینان وباضمانت جهت سیم پیچی الکتروموتور پمپ آب خانگی داریدراهنمایی بفرمایید.باتشکر

    1. ادمین سایت گفت:

      سلام و عزض ادب
      ما در حال حاضر در تهران فعال هستیم
      اگر امکانش زو دارید با پست ارسال کنید
      متشکزم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *