بهترین خدمات را از ما بخواهید...
علت نیم سوز شدن موتور کولر آبی

علت نیم سوز شدن موتور کولر آبی

کولر آبی یکی از وسایلی است که اغلب خانواده‌ها از آن استفاده می‌کنند. همانطور که می‌دانید بهتر است قبل از رسیدن فصل گرما و روشن کردن کولر آبی، آن را سرویس کنید تا بتوانید با هوای تازه و خنکی که تولید می‌کند، تابستان دلپذیرتری را داشته باشید. نیم سوز شدن موتور کولر آبی یکی از مشکلاتی است که در هنگام سرویس کردن کولر متوجه آن می شوید البته این مشکل علائم و نشانه‌های دیگری نیز دارد. در این مقاله قصد داریم به طور کامل به علت نیم شدن موتور کولر آبی و همچنین علائم آن بپردازیم تا بتوانید از این اطلاعات استفاده کنید و از نیم سوز شدن موتور کولر آبی خود جلوگیری کنید.

تعمیر تخصصی موتور کولر آبی را به الکتروچکاپ بسپارید
call-to-action

علت نیم سوز شدن موتور کولر آبی چیست؟

مشکلات متفاوتی ممکن است برای موتور کولر آبی اتفاق بیافتد که یکی از اساسی‌ترین آن‌ها، نیم سوز شدن موتور است. این مشکل به دلایلی مختلفی به وجود می‌آید که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان موارد زیر اشاره کرد:

اتمام عمر مفید موتور

در بیشتر مواقع علت اصلی سوختن یا نیم سوز شدن موتور کولر آبی، به پایان رسیدن عمر مفید موتور کولر است. همانطور که می‌‌دانید، لوازم الکتریکی از عمر مفید برخوردار هستند که با اتمام آن مدت، از کار می‌افتند یا ممکن است نیاز به تعمیر داشته باشند. همین اتفاق برای موتور کولر آبی نیز وجود دارد و این وسیله نیز ممکن است پس از مدتی نیاز به تعویض کامل و یا تعمیر برخی از قطعات آن بخصوص سیم پیچی موتور کولر آبی داشته باشد. در این صورت باید سریعا اقدام به تعویض یا تعمیر موتور کنید.

تنظیم نبودن تسمه کولر

تسمه، وسیله‌ای است که موتور را به پروانه اصلی کولر متصل می‌کند در نتیجه کولر باد خنک و دلپذیری را به کانال کولر هدایت می‌کند. در صورتی که تسمه موتور به درستی تنظیم نشده باشد، در کارکرد موتور اختلال ایجاد می‌گردد و با گذشت زمان، موتور کولر آبی نیم سوز می‌شود. در خصوص تنظیم تسمه باید بگوییم که اگر تسمه شل بسته شده باشد، موتور بیش از اندازه کار می‌کند و همین موضوع، سبب اتمام عمر موتور و در نتیجه نیم سوز شدن یا سوختن آن می‌شود. البته باید بدانید که اگر تسمه بیش از حد سفت تنظیم شود، موتور کولر فشار زیادی را تحمل می کند زیرا قدرتی که برای حرکت درآوردن تسمه و پروانه‌های کولر نیاز است، تامین نمی‌شود به همین خاطر قطعات داخلی موتور داغ کرده و به مرور زمان نیم سوز می‌گردد. به این دلیل تنظیم دقیق و اصولی تسمه، از موارد مهمی است که در صورت تنظیم درست آن، موتور کولر آبی سال‌های زیادی عمر می‌کند.

نوسانات برقی و اشکال در اتصال

از دیگر موارد مهمی که در نیم سوز شدن موتور کولر آبی نقش دارد، اشکال در سیستم برق رسانی کولر می‌باشد. همانطور که می‌دانید برق، نقش اصلی را در کارکرد موتور دارد. اگر در کلید کولر یا سیستم برق‌کشی مشکلی وجود داشته باشد، موتور نیم سوز می‌گردد.

حرارت زیاد درون کولر

هوای بسیار گرم در بیرون از کولر و همچنین خرابی زیاد قطعات داخلی کولر، باعث افزایش بیش از حد حرارت درون کولر می‌شوند و در نتیجه موتور کولر نیم سوز می‌گردد. در صورتی که اقدام به تعمیر سریع موتور نکنید، موتور می‌سوزد. در این صورت هزینه‌ی تعمیر موتور کولر برای اغلب افراد می‌تواند بسیار زیاد باشد. بنابراین سعی کنید کولر را با استفاده از سایبان خنک نگه دارید.

علائم سوختن موتور کولر آبی را بشناسید

در قسمت قبل به دلایل و مواردی که سبب نیم سوز شدن و حتی سوختن موتور کولر آبی می‌شوند پرداختیم که لازم است آن‌ها را بررسی کنید و از نیم سوز شدن موتور کولرتان جلوگیری کنید.  در این قسمت علائم ظاهری نیم سوز شدن یا سوختگی موتور را بررسی می کنیم تا وضعیت کلی کولر تشخیص دهید. البته باید بدانید که بررسی‌های دقیق و اصولی را باید به افراد باتجربه و حرفه‌ای بسپارید تا بهتر و دقیق‌تر به حل مشکل کولرتان بپردازند. از جمله علائم سوختن یا نیم سوز شدن موتور کولر آبی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • روشن نشدن کولر: این نشانه از اصلی‌ترین علائم سوختن موتور کولر است.
  • از کار افتادن دور تند: در صورتی که کولر روی دور تند نمی‌رود، ممکن است مشکل از خازن کولر یا موتور آن باشد.
  • روشن و خاموش شدن موتور: یکی از علائم نیم سوز شدن موتور کولر آبی، روشن و خاموش شدن بی دلیل موتور کولر است. در این حالت از کولر استفاده نکنید تا موتور به طور کامل نسوزد. در صورت مشاهده این مشکل حتما از یک تعمیرکار حرفه‌ای کمک بگیرید.
  • قدرت نداشتن موتور: از دیگر نشانه‌های نیم سوز شدن موتور کولر آبی، ایجاد صدا بدون چرخش پروانه است. این به معنای قدرت نداشتن موتور و نیم سوز بودن آن می‌باشد.

در این مقاله به بررسی علت نیم سوز شدن موتور کولر آبی پرداختیم. این مشکل می‌تواند به دلایل مختلفی همچون اشکال در سیم پیچی موتور کولر و یا تنظیم نادرست تسمه و… باشد. به هر حال در صورت نیم سوز شدن موتور باید سریعا اقدام به تعمیر آن کنید. در شرایطی ممکن است هزینه‌ی تعمیر بیشتر از قیمت موتور کولر نو باشد. به همین دلیل پیشنهاد می‌کنیم با خرید موتور در کاهش هزینه‌های خود گام بردارید. مجموعه الکتروچکاپ در این راه مشاور و پشتیبان شماست.

مقالات پیشنهادی

1 دیدگاه در “علت نیم سوز شدن موتور کولر آبی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *