بهترین خدمات را از ما بخواهید...

سیم پیچی موتور کولر

با توجه به شروع فصل تابستان و گرما، باید اقداماتی را جهت سرویس و راه اندازی کولر آبی خود به عمل آورید. کولرهای آبی، از برترین و پرکاربردترین سیستم‏های سرمایشی در کشور به شمار می‏آیند و می‏توان از آن‏ها در هر شرایطی استفاده نمود. اما متاسفانه در برخی از مواقع، بنا بر دلایلی موتور کولر دچار آسیب می‏شود. فراموش نکنید که الکتروموتور از مهم‏ترین اجزای کولر آبی به شمار می‏آید و وظیفه اصلی آن، چرخاندن پره‏های پنکه اصلی است. یکی از مهم‏ترین اجزای موتور کولر آبی، سیم پیچ آن است. وظیفه اصلی سیم پیچ، ایجاد میدان مغناطیسی بسیار قوی برای به گردش در آوردن کالکتور اصلی می‏باشد. در این بخش قصد داریم به نحوه تعویض و قیمت سیم پیچی موتور کولر آبی بپردازیم پس با الکتروچکاپ همراه باشید.
سیم پیچی موتور کولر آبی

چرا سیم پیچ کولر دچار آسیب می‏شود؟

یکی از سوالات متعددی که برای بسیاری از افراد به وجود می‏آید، این است که علت خراب شدن سیم پیچی موتور کولر آبی چیست؟ در برخی از مواقع، استفاده از نادرست و غیر اصولی کاربران از کولر آبی، سبب آسیب دیدن موتور و اجزای درونی آن می‏شود. در چنین شرایطی حرارت سیم پیچ موتور بالا می‏رود و در نتیجه بخشی از آن بر اثر حرارت بالا می‏سوزد و میدان مغناطیسی درون موتور از بین می‏رود. البته فراموش نکنید که اتصالی نیز می‏تواند سبب آسیب دیدن سیم پیچ موتور کولر آبی شود.

1-حرارت بسیار بالا

از مهم‏ترین دلایل خراب شدن سیم پیچی موتور کولر آبی، می‏توان به حرارت بسیار بالا اشاره نمود. در برخی از مواقع، میزان آب درون کولر به اتمام می‏رسد و دمای درون آن افزایش می‏یابد. در چنین شرایطی، موتور کولر آبی به اندازه کافی خنک نمی‏شود و سیم پیچ آن داغ می‏گردد. در این مواقع اگر کاربران بیش از حد مجاز موتور کولر آبی را روشن بگذارند، سیم پیچ آن سریعا دچار آسیب می‏شود. ناگفته نماند که روشن نگه داشتن موتور کولر آبی با دور تند در مدت زمان طولانی ( بیش از دوساعت) سبب از بین رفتن سیم پیچ آن می‏گردد.

2-اتصالی

اتصالی، از دیگر دلایل خراب شدن سیم پیچی موتور کولر آبی می‏باشد. دربرخی از مواقع، ممکن است اجزای پخش آب در کولر دچار آسیب شوند. در چنین شرایطی آب درون لوله‏ها بر روی اجزای کولر همچون موتور می‏ریزد. این امر سبب اتصال کوتاه در میان سیم پیچ‏های موتور کولر آبی می‏گردد. فراموش نکنید که اگر در چنین مواقعی به بدنه کولر دست بگذارید، ممکن است دچار برق گرفتگی شدید شوید. ناگفته نماند که اگر این مشکل را نادیده بگیرید، احتمال دارد سیم پیچ موتور در کمترین زمان ممکن دچار آسیب شود و هزینه تعمیرات کولر شما چندین برابر افزایش یابد. از این رو برای آن که با چنین مشکلی مواجه نشوید، باید پیش از راه اندازی کولر، سیستم گردش آب آن را به طور دقیق مورد بررسی قرار دهید.

چگونه متوجه شویم که سیم پیچ موتور کولر دچار آسیب شده است؟

یکی از سوالات متعددی که برای بسیاری از افراد به وجود می‏آید، این است که چگونه متوجه شویم که سیم پیچی موتور کولر دچار آسیب شده است؟ همانطور که در بخش‏های قبل ذکر شد، عواملی همچون اتصالی و گرمای بیش از حد مجاز سبب خراب شدن سیم پیچ الکتروموتور کولر آبی می‏شوند. اما برای آن که بتوانید متوجه خرابی این قطعه شوید، باید به صدای کولر گوش فرا دهید. اگر کولر شما روشن نمی‏شود یا میزان توان موتور آن کم می‏باشد، شک نکنید که سیم پیچ آن دچار آسیب شده است.

1-روشن نشدن موتور کولر

از مهم‏ترین نشانه‏های خراب شدن سیم پیچی موتور کولر آبی، می‏توان به روشن نشدن الکتروموتور اشاره نمود. اگر کلید موتور کولر را در حالت روشن قرار دادید ولی صدایی از سمت کولر نشنیدید، باید ابتدا اتصال آن به برق شهر را بررسی کنید. در نظر داشته باشید که باید پیش از باز کردن موتور برای سیم پیچی، اجزای الکتریکی اطراف آن همچون کابل‏های ترمینال ورودی و خازن اصلی را بررسی کنید تا بتوانید هزینه‏های سنگین تعمیرات را به بهترین شکل ممکن کاهش دهید. لازم به ذکر است که اگر سیم پیچ دچار سوختگی شود، یک مقدار دوده و سوختگی بر روی بدنه موتور به وجود می‏آید.

2-عملکرد بسیار ضعیف موتور کولر

عملکرد بسیار ضعیف موتور کولر، از دیگر نشانه‏های خراب شدن سیم پیچی موتور کولر میباشد. در برخی از مواقع، سیم پیچ کولر در حالت نیم سوز قرار می‏گیرد و قادر به ایجاد یک میدان مغناطیسی قوی در موتور نمی‏باشد. در چنین شرایطی، توان موتور کولر آبی چندین برابر کاهش می‏یابد و میزان پرتاب باد آن کاسته می‏گردد. البته در چنین شرایطی باید ابتدا باید خازن و تسمه را مورد بررسی قرار دهید و سپس برای تعمیرات موتور اقدامات لازم را به عمل آورید.

قیمت سیم پیچی موتور کولر

پیش از آن که بخواهید برای تعویض سیم پیچی موتور کولر آبی اقدام کنید، باید ابتدا قیمت آن را بدانید. به طور کلی عواملی همچون نوع موتور و توان خروجی و نوسانات بازار، نقش بسزایی را بر روی قیمت سیم پیچ الکتروموتور کولر ایفا می‏کنند. البته خوشبختانه امروزه بسیاری از متخصصان بجای سیم‏های مسی گران قیمت، از سیم‏های آلومینیومی مقاوم و مقرون به صرفه برای سیم پیچی الکتروموتور استفاده می‏نمایند. ناگفته نماند که مقاومت سیم‏های آلومینیومی نسبت به مسی بسیار بالاتر است.

هزینه سیم پیچی موتور کولر چقدر است؟

بسیاری از کاربران با این سوال مواجه می‏شوند که هزینه سیم پیچی موتور کولر چقدر است؟ با توجه به نوسانات بازار، هزینه سیم پیچ الکتروموتور کولر از 1.500.000 تومان الی 2.000.000 تومان می‏باشد. البته در نظر داشته باشید که شما می‏توانید با استفاده از سیم‏های آلومینیومی مقاوم و با کیفیت بجای سیم‏های مسی، هزینه سیم پیچی را کاهش دهید. فراموش نکنید که نوع موتور کولر، نقش بسزایی را در هزینه تعمیرات آن ایفا می‏کند. به عنوان مثال: هزینه تعویض سیم پیچ موتور 4/1 نسبت به 4/3 کمتر است.

برای تعویض سیم پیچ موتور کولر چه اقداماتی باید به عمل آوریم؟

اگر با توجه به نشانه‏های ذکر شده، متوجه خرابی سیم پیچ الکتروموتور کولر آبی خود شدید باید اقدامات لازم را به عمل آورید. در ابتدا، باید برق کولر را قطع کنید و ترمینال‏های ورودی موتور را جدا نمایید. سپس تسمه را جدا نموده و چهار پیچ و مهره موجود بر روی موتور را با دقت باز کنید. پس از باز نمودن موتور، باید سریعا آن را به تعمیرگاه‏های معتبر قطعات الکتریکی و الکتروموتور همچون الکتروچکاپ منتقل نمایید. ناگفته نماند که باید از انجام هر اقدامی جهت تعمیر خودسرانه موتور کولر خودداری کنید چرا که این قطعه دارای اجزای بسیار پیچیده‏ای است و تعمیر آن برای افراد بدون تجربه غیر ممکن می‏باشد. برای تعمیرات موتور کولر، پیشنهاد می‏شود به نمایندگی‏های مجاز یا تعمیرگاه‏های معتبر مراجعه کنید تا متخصصان سیم پیچی آن را در کمترین زمان تعویض نمایند.

چگونه می‏توان از سوختن سیم پیچ موتور کولر جلوگیری نمود؟

همانطور که در قسمت‏های قبل اشاره شد، هزینه تعویض سیم پیچی موتور کولر آبی بسیار بالا است. از این رو، برای آن که از خرابی سیم پیچ جلوگیری نمایید باید به نکات ضروری توجه ویژه‏ای داشته باشید. برای افزایش طول عمر الکتروموتور کولر باید در هنگام راه اندازی، یاتاقان‏های پنکه و بلبرینگ موتور را روغن کاری کنید و در صورت لزوم برای تعویض آن‏ها اقدام نمایید تا بتوانید به عملکرد و بازدهی موتور بهبود ببخشید. پس از آن، باید سیستم گردش آب درون کولر را به دقت مورد بررسی قرار دهید و قطعات پلاستیکی آن را تعویض نمایید تا بتوانید از ریختن آب بر روی الکتروموتور جلوگیری کنید. در این زمینه مجموعه‌ی الکتروچکاپ مشاور و همراه شماست. با ما در ارتباط باشید.

فهرست محتوا

میزان پیشرفت محتوا

2 دیدگاه در “سیم پیچی موتور کولر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *