بهترین خدمات را از ما بخواهید...
علت قفل شدن موتور کولر آبی (گریپاژ)+ رفع آن

علت قفل شدن موتور کولر آبی (گیرپاژ)+ رفع آن

کولر آبی، متشکل از چندین بخش الکتریکی و مکانیکی می‏باشد. از مهم‏ترین قطعات کولر آبی، می‏توان به الکتروموتور اشاره نمود. الکتروموتور، وظیفه گرداندن پروانه را به منظور جابجایی هوای خنک به عهده دارد. اما متاسفانه در برخی از مواقع این قطعه بنا بر دلایلی در حالت گریپاژ قرار می‏گیرد. در این مطلب قصد داریم به علت قفل شدن موتور کولر آبی بپردازیم پس با الکتروچکاپ همراه باشید.

تعمیر تخصصی موتور کولر آبی را به الکتروچکاپ بسپارید
call-to-action

چرا موتور کولر گریپاژ می‏شود؟

یکی از سوالات متعددی که برای بسیاری از افراد به وجود می‏آید، این است که علت قفل شدن موتور کولر آبی چیست و چگونه می‏توان این مشکل را برطرف نمود؟ همانطور که در بخش قبل ذکر شد، الکتروموتور از مهم‏ترین اجزای کولر آبی به شمار می‏آید و نقش بسیار مهمی را در عملکرد آن ایفا می‏کند. دربرخی از مواقع بنا بر دلایلی همچون خرابی درب موتور، خرابی بوش و بلبرینگ و خوردگی شفت و سفت بودن بیش از حد تسمه، الکتروموتور کولر آبی در حالت گریپاژ قرار می‏گیرد. در چنین شرایطی باید از روشن کردن موتور کولر پرهیز کنید تا بتوانید از سوختن سیم پیچ و کالکتور آن جلوگیری نمایید. در صورت بروز سوختگی سیم پیچ، مجددا نیاز به سیم پیچی موتور کولر احساس خواهد شد.

1-خرابی درب موتور

خرابی موتور می‏تواند علت قفل شدن موتور کولر آبی باشد. درب موتور کولر آبی، دارای دو بخش مخصوص قرار گیری بلبرینگ و بوش است. در برخی از مواقع، محل نگهداری بوش و بلبرینگ درب‏های عقب و جلو الکتروموتور کولر دچار آسیب می‏شوند. در چنین شرایطی، شفت موتور در حالت غیر عادی قرار می‏گیرد و اصطحکاک آن با بدنه افزایش می‏یابد. این امر سبب قفل شدن موتور کولر آبی پس از مدت زمان کوتاهی می‏گردد. اما نیازی نیست نگران باشید چرا که شما می‏توانید این مشکل را با تعویض درب الکتروموتور کولر، برطرف نمایید.

رفع مشکل گریپاژ موتور کولر

2-خرابی بوش و بلبرینگ و خوردگی شفت

در قسمت عقب و جلو موتور کولر آبی، دو بوش یا بلبرینگ وجود دارند که سبب عملکرد روان‏تر و کاهش برخورد شفت با بدنه موتور می‏شوند. بلبرینگ و بوش‏های الکتروموتور کولر پس از مدتی بنا بر رطوبت بالا، دچار زنگ زدگی و خوردگی می‏شوند. در چنین شرایطی صدای موتور کولر آبی چندین برابر افزایش می‏یابد و بازدهی آن کاسته می‏شود. این امر موجب قفل شدن موتور کولر پس از مدت زمان کوتاهی می‏گردد. در چنین مواقعی، شما می‏توانید این مشکل را با تعویض بلبرینگ یا بوش‏های الکتروموتور برطرف نمایید.

3-سفت بودن بیش از حد تسمه

شاید این مسئله کمی برایتان عجیب باشد اما جالب است بدانید که سفت بودن تسمه نیز می‏تواند علت قفل شدن موتور کولر آبی باشد. در برخی از مواقع، کاربران برای عملکرد بهتر کولر آبی رگلاژ تسمه آن را سفت‏تر می‏کنند. این امر موجب افزایش اصطکاک شفت موتور کولر می‏گردد. در چنین  شرایطی اصطکاک زیاد سبب از بین رفتن بلبرینگ و بوش‏های موتور می‏شود. در این مواقع، موتور پس از مدت زمان کوتاهی گریپاژ می‏کند. از این رو، برای آن که با چنین مشکلی مواجه نشوید، پیشنهاد می‏شود رگلاژ تسمه کولر را در حالت عادی قرار دهید.

اگر موتور کولر قفل شد، چه اقدامی باید انجام دهیم؟

بسیاری از کاربران با این سوال مواجه می‏شوند که اگر موتور کولر قفل شد و در حالت گریپاژ قرار گرفت، باید چه اقدامی انجام دهیم؟ در چنین شرایطی، باید از روشن کردن موتور کولر شدیدا خودداری کنید. لازم به ذکر است که اگر موتور کولر را در حالت گریپاژ روشن کنید، ممکن است سیم پیچ و کالکتور آن در اثر گرمای زیاد بسوزد. در این مواقع، باید تسمه را از محل خود خارج کنید و پیچ‏های موتور کولر را باز نمایید و آن را به تعمیرگاه‏های معتبر و مجاز برای تعمیرات منتقل کنید. علاوه بر آن، قیمت موتور کولر نو هزینه‌ی کمتری نسبت به تعمیر آن برای شما در پی دارد، به همین دلیل در صورت لزوم می‌توانید این قطعه را با موتور نو تعویض کنید.

رفع مشکل گریپاژ موتور کولر

پیش از آن که بخواهید برای رفع مشکل گریپاژ الکتروموتور کولر اقدام کنید، باید علت قفل شدن موتور کولر آبی را بدانید تا بتوانید عیب کار را در کمترین زمان پیدا نمایید. برای رفع مشکل گریپاژ موتور کولر، باید ابتدا موتور را باز کنید و از کولر خارج نمایید و درب جلو و عقب آن را به طور دقیق مورد بررسی قرار دهید. برای تعویض درب عقب و جلو موتور کولر به همراه بلبرینگ و بوش‏ها، پیشنهاد می‏شود به تعمیرگاه‏های معتبر مراجعه نمایید تا متخصصان به بهترین شکل ممکن موتور کولر شما را تعمیر نمایند. لازم به ذکر است که باید قبل از انجام هر کاری، با افراد متخصص و با تجربه در این زمینه مشورت نمایید. متخصصین الکتروچکاپ در این زمینه پاسخگوی شما هستند.

مقالات پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *