بهترین خدمات را از ما بخواهید...
علت برعکس کارکردن موتور کولر آبی

علت برعکس کار کردن موتور کولر آبی

یکی از مهم‌ترین سوالاتی که ممکن است در رابطه با موتور کولر آبی مطرح شود، علت برعکس کار کردن آن است. منظور از برعکس کار کردن، افزایش دور موتور در حالت کند و کاهش دور موتور در حالت تند است. در این مطلب قصد داریم به علت این موضوع بپردازیم.

تعمیر تخصصی موتور کولر آبی را به الکتروچکاپ بسپارید
call-to-action

بررسی سرعت موتور کولر

به طور معمول سیستم‌های کولر آبی در ایران از یک موتور الکتریکی محرک پروانه و شفت کولر برخوردارند و در دو  دور تند و کند طراحی و عمل می‌کنند.

دور تند موتور کولر

همانطور که می‌دانید دور تند موتور کولر از سرعت و قدرت بالاتری برخوردار است. در صورتی که موتور کولر از مشکلی برخوردار نباشد، دور تند موتور کولر هوای بیشتر و خنک‌تری را انتقال می‌دهد و بیشتر افراد این دور را در ظهرها بکار می‌اندازند. همانطور که انتظار می‌رود، دور تند موتور کولر برق بیشتری را مصرف می‌کند. در برخی مواقع ممکن است دور تند موتور کولر کار نکند. در این صورت باید ابتدا کولر را روشن کنید در صورت روان بودن سیستم مکانیکی کولر، باید دینام کولر را با استفاده از برق مستقیم تست کنید. البته لازم به ذکر است که این کار باید توسط افراد ماهر و باتجربه و در کارگاه انجام شود تا از برق گرفتگی و دیگر خطرات در امان باشید. در کارگاه سیم پیچی موتور، بوش و درب موتور کولر به طور تخصصی بررسی می‌شود و در صورت خرابی هر یک، با استفاده از بهترین ابزارها تعمیر می‌شوند. اگر در زمان تست موتور کولر سالم بود، باید یاتاقان بررسی شود چرا که از دیگر علت‌های کار نکردن دور تند موتور کولر، اشکال در یاتاقان است.

دور کند موتور کولر

همانطور که در قسمت قبل اشاره شد، موتور کولر دارای دو سرعت کند و تند است. دور کند موتور کولر از قدرت و شدت کمتری برخوردار می‌باشد و برای صبح و شب مناسب است. در مواقعی ممکن است موتور ضعیف شده باشد که در این صورت به طور معمول دور تند از کار می‌افتد و تنها دور کند آن کار می‌کند. البته در مواردی نیز ممکن است دور کند موتور دچار مشکل شود که از علت‌های آن می‌توان به متصل نبودن سیم کشی ساختمان به سر سیم کولر در بخش کند، خراب شدن کلید کولر و سوختگی سیم پیچ دور کند اشاره کرد.

دلیل اصلی بر عکس کار کردن موتور کولر

یکی از دلایل مهم و متداول که منجر به برعکس کارکردن موتور کولر می‌شود، جابه‌جا شدن فیش‌های قسمت پشت موتور کولر است. به همین دلیل پیشنهاد می‌کنیم در صورت بروز چنین مشکلی قبل از هرچیزی فیش‌های قسمت پشت کولر را چک کنید.

انواع موتور کولر

شاید برایتان سوال شده باشد که موتور کولر آبی به چند دسته تقسیم بندی می‌شوند؟ چه معیارهایی برای این دسته مهم است؟ در خصوص پاسخ به این سوال باید بگوییم که بر اساس میزان قدرت برحسب اسب بخار می‌توان موتور کولر آبی را به چند دسته تقیسم کرد.

  1. یک دوم( 2/1): با ظرفیت 4500 تا 5 هزار فوت مکعب بر دقیقه با توان یک دوم اسب بخار
  2. یک سوم(3/1): کولر با ظرفیت 3500 تا 4 هزار فوت مکعب بر دقیقه با توان یک سوم اسب بخار
  3. یک چهارم( 4/1): با ظرفیت 2500 تا 3 هزار فوت مکعب بر دقیقه با توان یک چهارم اسب بخار
  4. سه چهارم( 4/3): کولری با ظرفیت 7 هزار مکعب بر دقیقه با سه چهارم اسب بخار توان

از نظر ظاهر، این 4 موتور با یک دیگر تفاوت‌هایی دارند که سبب شناخت بهتر آن‌ها می‌شود. به عنوان مثال موتورهای یک چهارم دارای دستگیره‌ای سیاه رنگ و موتورهای یک سوم دارای دستگیره‌ای قرمز رنگ می‌باشند از این رو شناخت آن‌ها راحت است. لازم به ذکر است که موتور یک دوم نیز با دست گیره‌ای سفید در بازار به فروش می‌رسد. در صورتی که قصد خرید یک موتور کولر قوی را دارید، باید بدانید که موتورهای سه چهارم از قدرت نسبت به دیگر موتورها از قدرت بیشتری برخوردار هستند. به همین دلیل هوای خنک بیشتری را تولید می‌کنند.

تاثیر سیم پیچ در برعکس کار کردن موتور کولر

همانطور که در قسمت قبل اشاره کردیم، سوختگی و مشکل در سیم پیچی می‌تواند سبب ایجاد مشکلاتی همچون از کار افتادن دور تند شود. اما راه حل چیست؟ بهترین راه حل برای جلوگیری از سوختگی سیم پیچ موتور کولر، خرید الکتروموتورهای دارای سیم پیچی مسی است چرا که از دوام و مقاومت بالایی برخوردار هستند و تا سال‌های زیادی از خراب شدن و سوختگی سیم پیچی موتور کولر خلاص خواهید شد. به صورت کلی در اولین قدم پس از مشاهده‌ی برعکس کارکردن موتور کولر، اقدام به چک نمودن فیش‌های موجود در پشت آن نمایید. چنانچه قصد خرید موتور کولر را دارید، با کارشناسان الکتروچکاپ در ارتباط باشید.

مقالات پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *