بهترین خدمات را از ما بخواهید...
دلیل نچرخیدن دینام چیست؟

دلیل نچرخیدن دینام چیست؟

الکتروچکاپ با توجه به تجربه و تخصص خود در زمینه فروش و تعمیر الکتروموتور، جوانب مختلف این دستگاه پرکاربرد و قدرتمند را بررسی کرده است. اما در این مقاله سعی داریم بیشتر درمورد دینام و دلیل نچرخیدن دینام صحبت کنیم. در ادامه بیشتر درمورد تفاوت بین الکتروموتور و دینام، تعمیر دینام و به خصوص دلیل نچرخیدن آن توضیح می‌دهیم.

تعمیر تخصصی الکتروموتور را به الکتروچکاپ بسپارید
call-to-action

فرق بین الکتروموتور و دینام

تفاوت اساسی بین این دو تجهیز در انرژی ورودی و خروجی آنهاست.

  • در الکتروموتور نیروی برق ورودی باعث حرکت دو قطعه اصلی موتور به نام روتور و استاتور می‌شود. حرکت و چرخش دورانی این دو قطعه با عث تولید انرژی مکانیکی شده و از طریق شافت خروجی به بیرون موتور انتقال پیدا می‌کند. بهتر است بدانید در اکثر موارد الکتروموتورها دوار بوده و از دو بخش روتور و استاتور تشکیل شده‌اند.
  • دینام انژری اولیه خود را از انرژی مکانیکی، بادی، آبی (هر چیزی غیر از برق) می‌گیرد. در دینام نیز، انرژی مکانیکی به وسیله همان دو قطعه اصلی که در موتور وجود دارد (یعنی روتور و استاتور)، نیروی برق تولید می کند. در انتهای این فرآیند نیز، انرژی از طریق شافت خروجی به دستگاه مقابل منتقل می‌شود.
دلایل نچرخیدن دینام

دلایل نچرخیدن دینام

حالا که فرق بین الکتروموتور و دینام را دانستیم بهتر است درمورد جوانب مختلف دینام و به خصوص دلایل متعدد آن حرف بزنیم. در ادامه چهار دلیل اساسی را مطرح کرده ایم؛

  • دلیل اول: سوختن دینام

اولین و رایج‌ترین دلیل نچرخیدن دینام، سوختن آن است. افزایش درجه حرارت موتور می‌تواند به عنوان مهمترین دلیل سوختن دینام عنوان شود. زیرا در صورتی که محیط نصب دینام گرم باشد یا فن خنک کننده، درست کار نکند یا در صورت عدم سرویس دوره ای و عدم روغن کاری به موقع، فضای موتور گرم شود، در نهایت به افزایش حرارت موتور ختم می‌شود. هر دینامی با توجه به قدرت و توانی که برای آن تعریف شده، می‌تواند میزان مشخصی، گرما را تحمل کند. اگر دما به دلایلی که گفته شد بیش از حد مجاز شود، سوختن دینام محتمل است.

  • دلیل دوم: بار بیش از حد

در دینام نیز مانند الکتروموتور یک بار مشخص و توان از پیش تعیین شده‎ای، تعریف شده است. یعنی یک دینام فقط به میزان مشخصی می‌تواند بار را تحمل کند. اگر بار بیش از حد بر آن اعمال شود، یکی از سه سیم پیچ استاتور دچار مشکل می‌شود. در این حالت، مقدار شارژ دینام، دو سوم خروجی نرمال آن است. یعنی دینام کار می‌کند اما نه به صورت بهینه و با تمام توان. بنابراین اگر بار سنگین بر دینام اعمال شود، به قطع شدن یکی از سیم پیچ ها ختم شده و در نهایت به نچرخیدن دینام منتهی می‌شود.

  • دلیل سوم: مشکل در قطعات مکانیکی

مشکل در قطعات مکانیکی نیز به نچرخیدن دینام منجر می‌شود. یکی از تاثیرگذارترین قطعات مکانیکی در دینام، بلبرینگ است. خرابی بلبرینگ‌های تسمه دینام، باعث می‌شود تا تسمه دینام نتواند به راحتی وظیفه چرخاندن قطعات مختلف را انجام دهد. از سوی دیگر اگر بلبرینگ شکسته یا مستهلک شود، مهره‌های آن از فرم استاندارد خارج شود و به موقع روغنکاری نشود، چرخش دینام دچار اشکال شده و کل سیستم را با مشکل مواجه می‌کند.

  • دلیل چهارم: مشکل در سیستم برق

همانطور که می‌دانید نوسان برق یک مشکل همیشگی است. کارگاه‌های صنعتی که از تجهیزاتی مثل الکتروموتور یا دینام استفاده می‌کنند برای جلوگیری از نوسان برق، حتماً باید از تابلوی برق بهره گیرند. زیرا اگر برق به طور یکنواخت و با جریان مشخصی وارد الکتروموتور نشود و به عبارتی ولتاژ و توان بالا پایین شود، الکتروموتور به درستی کار نخواهد کرد. الکتروچکاپ به شما توصیه می‌کند برای نصب تابلوی برق از افراد متخصص و کاردان کمک بگیرید زیرا برخی کارگاهها با وجود داشتن تابلوی برق باز هم مشکل برق دارند زیرا نکات و جزییات نصب تابلو، رعایت نشده است.

مقالات پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *