بهترین خدمات را از ما بخواهید...
علت نچرخیدن پروانه کولر آبی

علت نچرخیدن پروانه کولر آبی

با توجه به شروع فصل گرما، باید اقداماتی را برای راه اندازی سیستم سرمایش ساختمان خود به عمل آورید. از پرطرفدارترین و برترین انواع سیستم‏های سرمایش در کشور، می‏توان به کولر آبی اشاره نمود. کولر آبی نسبت به دیگر سیستم‏های سرمایش دارای عملکرد بهتر و استهلاک کمتری است. در برخی از مواقع، پروانه کولر آبی بنا بر دلایلی نمی‏چرخد و این امر سبب از کار افتادن آن می‏شود. در این بخش قصد داریم به علت نچرخیدن پروانه کولر آبی و نحوه‌ی تعمیر موتور کولر بپردازیم پس با الکتروچکاپ همراه باشید.

تعمیر تخصصی موتور کولر آبی را به الکتروچکاپ بسپارید
call-to-action

چرا پروانه کولر آبی نمی‏چرخد؟

یکی از سوالات متعددی که برای بسیاری از افراد به وجود می‏آید، این است که علت نچرخیدن پروانه کولر آبی چیست؟پروانه، از مهم‏ترین اجزای کولر آبی به شمار می‏آید و وظیفه آن، پرتاب هوای خنک درون کولر به داخل کانال‏ها است. در برخی از مواقع، این قطعه بنا بر دلایلی همچون سوختگی الکتروموتور، خرابی درب جلو الکتروموتور، خرابی یاتاقان‏ها و پاره شدن تسمه از کار می‏افتد. در چنین شرایطی، باید اقدامات لازم را برای تعمیرات کولر آبی خود به عمل آورید تا بتوانید آن را راه اندازی نمایید.

1-سوختگی الکتروموتور

سوختگی الکتروموتور می‏تواند علت نچرخیدن پروانه کولر آبی باشد. از دیگر قطعات مهم کولر آبی، می‏توان به الکتروموتور اشاره نمود. این قطعه با نیروی الکتریکی، پروانه کولر را به گردش در می‏آورد. در برخی از مواقع، الکتروموتور کولر بنا بر دلایلی همچون خیس شدن و حرارت بیش از اندازه مجاز، دچار سوختگی می‏شود. در چنین شرایطی، الکتروموتور حرکت نمی‏کند و قادر به چرخاندن پروانه نمی‏باشد. شما می‏توانید در این مواقع با تعویض یا تعمیر الکتروموتور، این مشکل را برطرف نمایید. البته پیش از انجام چنین اقدامی باید با افراد متخصص و با تجربه در این زمینه مشورت کنید.

برای جلوگیری از گریپاژ کردن پروانه کولر آبی باید چه اقداماتی انجام دهیم؟

2-خرابی درب جلو الکتروموتور

خرابی درب جلو موتور نیز می‏تواند علت نچرخیدن پروانه کولر آبی باشد. دربرخی از مواقع بنا بر دلایلی همچون سفت بودن بیش از اندازه تسمه، بوش و بلبرینگ موجود بر روی درب جلو دچار آسیب می‏شوند. در چنین شرایطی، الکتروموتور کولر بسیار سفت می‏شود و در نتیجه گریپاژ می‏کند. در این مواقع پروانه از کار می افتد. اما هیچ جای نگرانی وجود نخواهد داشت؛ شما می‏توانید با مراجعه به تعمیرگاه‏های معتبر، درب جلو الکتروموتور را به همراه بوش و بلبرینگ تعویض کنید و این مشکل را برطرف نمایید. البته پیش از انجام هر کاری، باید از خرابی درب جلو اطمینان حاصل کنید. برای انجام این کار، باید تسمه را از محل خود خارج کنید و با دست الکتروموتور را بچرخانید. در چنین مواقعی اگر شفت الکتروموتور نچرخید، باید برای تعویض درب آن اقدام نمایید.

3-خرابی یاتاقان ‏ها

یاتاقان‏ها، از مهم‏ترین بخش‏های کولر آبی محسوب می‏شوند. یاتاقان‏ها، همانند بلبرینگ عمل می‏کنند و به عملکرد پروانه کولر آبی بهبود می‏بخشند. اگر در زمان سرویس و راه اندازی کولر آبی یاتاقان‏ها روغن کاری نشوند، میزان استهلاک شفت پروانه افزایش می‏یابد و در نتیجه سفت می‏شود. ناگفته نماند که در چنین شرایطی، میزان صدای کولر آبی چندین برابر افزایش می‏یابد. البته اگر سریعا برای تعویض یاتاقان‏ها اقدام کنید، می‏توانید از بروز چنین مشکلی جلوگیری نمایید.

4-پاره شدن تسمه

از دیگر علت‏های نچرخیدن پروانه کولر آبی، می‏توان به پاره شدن تسمه اشاره نمود. همانطور که می‏دانید، تسمه یکی از مهم‏ترین قطعات کولر آبی به شمار می‏آید و از جنس لاستیک می‌باشد. تسمه، نیروی حرکتی موتور را به وسیله دو فولی به پروانه منتقل می‏کند. اگر تسمه کولر آبی پاره شود، ارتباط موتور و پروانه قطع می‏گردد و در چنین شرایطی پروانه نمی‏چرخد. اما هیچ جای نگرانی وجود نخواهد داشت؛ در چنین مواقعی شما می‏توانید با تعویض تسمه، این مشکل را به بهترین شکل ممکن برطرف نمایید.

برای جلوگیری از گریپاژ کردن پروانه کولر آبی باید چه اقداماتی انجام دهیم؟

برای جلوگیری از گریپاژ کردن پروانه کولر آبی، لازم است ابتدا علت نچرخیدن پروانه کولر آبی را به خوبی بدانید. برای جلوگیری از بروز چنین مشکلی، باید در زمان سرویس و راه اندازی میزان سفتی تسمه را به طور دقیق اندازه گیری کنید و در صورت لزوم، آن را رگلاژ نمایید. در مرحله بعد، باید یاتاقان‏ها را به طور دقیق روغن کاری کنید و در صورت لزوم برای تعویض آن‏ها اقدام نمایید. در چنین شرایطی اگر مشاهده نمودید که الکتروموتور کار نمی‏کند، باید اقدامات لازم را برای تعمیر یا تعویض آن به عمل آورید. در چنین شرایطی با کارشناسان و متخصصین الکتروچکاپ در ارتباط باشید.

مقالات پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *