بهترین خدمات را از ما بخواهید...

دلایل خرابی پمپ آب کولر آبی

یکی از مهم‏ترین اجزای کولر آبی، پمپ آب آن است. پمپ آب، سبب گردش آب خنک در کولر و سرمایش بیشتر آن می‏گردد. متاسفانه در برخی از مواقع کاربران به نکات نگهداری از پمپ آب کولر توجهی نمی‏کنند و این امر سبب خراب شدن مداوم این قطعه می‏گردد. در ادامه با ما همراه باشید تا با دلایل خرابی پمپ آب کولر آبی و نحوه افزایش طول عمر این قطعه بیشتر آشنا شوید.

تعمیر تخصصی پمپ آب کولر آبی را به الکتروچکاپ بسپارید
call-to-action

چه عواملی سبب کاهش طول عمر پمپ آب کولر آبی می‏شوند؟

بسیاری از کاربران با این سوال مواجه می‏شوند که چه عواملی سبب کاهش طول عمر پمپ آب کولر آبی می‏گردد؟ پمپ آب کولر آبی، از دو بخش الکتریکی و مکانیکی تشکیل شده است. بخش مکانیکی پمپ آب در معرض رطوبت بسیار بالایی قرار دارد. از این رو، بسیاری از اوقات قطعات مکانیکی پمپ آب دچار آسیب می‏شوند. البته در نظر داشته باشید که عوامل دیگری همچون کار کردن پمپ آب در زمان خالی بودن کولر و عدم روغنکاری، نیز می‏توانند سبب کاهش طول عمر این قطعه شوند. فراموش نکنید که شما می‏توانید با رعایت نکات ضروری، طول عمر پمپ آب کولر آبی را چندین برابر افزایش دهید.

رطوبت و رسوب زیاد

از مهم‏ترین دلایل خرابی پمپ آب کولر آبی، می‏توان به حضور رطوبت و رسوبات زیاد اشاره نمود. همانطور که در قسمت قبل ذکر شد، بخش مکانیکی پمپ آب کولر در معرض رطوبت و رسوبات زیادی قرار دارد. رطوبت و رسوبات کف کولر، پس از مدتی سبب خرابی بوش و بلبرینگ‏های شفت پمپ آبی می‏شوند. در نظر داشته باشید که برخی از پمپ آب‏های آب کولر از متریال مقاومی در برابر رطوبت بالا برخوردار نیستند. از این رو، می‏توان گفت که طول عمر بسیاری از پمپ آب‏های موجود در بازار مخصوص کولر آبی، بسیار پایین است.

چه عواملی سبب کاهش طول عمر پمپ آب کولر آبی می‏شوند؟

کار کردن پمپ بدون آب

کار کردن پمپ بدون آب نیز می‏تواند یکی دیگر از دلایل خرابی پمپ آب کولر آبی به شمار آید. در برخی از مواقع، کاربران به میزان آب موجود در مخزن کولر آبی توجهی نمی‏کنند. کم بودن بیش از حد مجاز آب درون کولر آبی، سبب مختل شدن عملکرد پمپ آب می‏گردد. در چنین مواقعی دور موتور پمپ افزایش می‏یابد و بخش الکتریکی آن دچار آسیب می‏شود. البته در نظر داشته باشید که اگر آب درون مخزن کولر نیز بیش از حد مجاز باشد، ممکن است پمپ آب دچار مشکلاتی همچون سوختگی کالتکور یا اتصالی شود.

عدم روغن کاری

طبق نظر متخصصان و کارشناسان، پمپ آب کولر باید ابتدای هر تابستان روغن کاری شود. روغن کاری به موقع، سبب افزایش مقاومت اجزای مکانیکی در برابر رطوبت می‏گردد. روغن کاری نکردن کولر آبی، می‏تواند موجب خرابی بلبرینگ و بوش‏های پمپ آب شود. در چنین مواقعی استهلاک پمپ آب افزایش می‏یابد و در نتیجه مصرف برق آن نیز بیشتر می‏شود. علاوه بر آن، عدم روغن کاری پمپ آب کولر سبب قرار گرفتن آن در حالت گریپاژ می‏گردد. در این مواقع شما باید برای تعویض پمپ آب کولر آبی خود اقدام نمایید تا بتوانید میزان سرمایش آن را افزایش دهید.

چگونه طول عمر پمپ آب کولر آبی را افزایش دهیم؟

یکی از سوالاتی که برای بسیاری از افراد به وجود می‏آید، این است که چگونه می‏توانیم طول عمر پمپ آب کولر آبی را افزایش دهیم؟ یکی از مهم‏ترین فعالیت‏هایی که سبب افزایش چندین برابری طول عمر پمپ آب کولر آبی می‏شود، روغنکاری به موقع است. برای افزایش طول عمر این قطعه، باید ابتدای هر تابستان پمپ آب را روغنکاری نمایید. لازم به ذکر است که پیش از روشن کردن کولر، باید میزان آب درون آن را چک کنید تا بتوانید از کار کردن بیهوده پمپ آب جلوگیری نمایید. ناگفته نماند که هر چقدر آب موجود در مخزن کولر آّبی تمیزتر باشد، میزان طول عمر پمپ آب افزایش می‏یابد.

سخن پایانی

همانطور که گفته شد، عوامل مختلفی وجود دارند که هر کدام از آن‏ها می‏توانند سبب کاهش طول عمر پمپ آب شوند. اما هیچ جای نگرانی وجود ندارد؛ شما می‏توانید با انجام برخی از فعالیت‏های مفید همچون روغن کاری سالانه، طول عمر این قطعه را چندین برابر افزایش دهید و خود را از شر هزینه‏های سنگین خرید پمپ آبی کولر خلاص کنید. فراموش نکنید که هر چقدر پمپ آبی کولر شما عملکرد بهتری داشته باشد، میزان سرمایش کولر چندین برابر افزایش می‏یابد.

مقالات پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *