بهترین خدمات را از ما بخواهید...
دلایل خرابی و کار نکردن موتور کولر

دلایل خرابی و کار نکردن موتور کولر

کولر آبی، از پرفروش‏ترین انواع سیستم‏های سرمایشی در کشور به شمار می‏آید و دارای کاربردهای فراوانی است. شما می‏توانید با استفاده از کولرهای آبی با کمترین مصرف برق و آب، دمای داخل ساختمان خود را کاهش دهید. کولر آبی، متشکل از قطعات بسیار زیادی است. از مهم‏ترین قطعات کولر آبی، می‏توان به الکتروموتور اشاره نمود. الکتروموتور، وظیفه چرخاندن پنکه کولر را بر عهده دارد. در این بخش قصد داریم به دلایل خرابی و کار نکردن موتور کولر آبی بپردازیم پس با الکتروچکاپ همراه باشید.

تعمیر تخصصی موتور کولر آبی را به الکتروچکاپ بسپارید
call-to-action

چرا موتور کولر خراب می‏شود؟

یکی از سوالات متعددی که برای بسیاری از افراد به وجود می‏آید، این است که چرا موتور کولر خراب می‏شود و برای تعمیر موتور کولر چه اقداماتی لازم است؟ در برخی از مواقع، کاربران به نکات ضروری استفاده از کولر آبی توجهی نمی‏کنند و این امر سبب خراب شدن الکتروموتور می‏گردد. البته فراموش نکنید که هزینه تعمیرات الکتروموتور کولر بسیار زیاد است. از این رو، شما می‏توانید با توجه به برخی از نکات ضروری از خراب شدن الکتروموتور کولر آبی خود جلوگیری نمایید. از دلایل خرابی و کار نکردن موتور کولر، می‏توان به سفت بودن تسمه، ریختن آب بر روی الکتروموتور، روشن و خاموش کردن مکرر کولر و عدم روغن کاری یاتاقان‏ها اشاره نمود.

1-سفت بودن تسمه

یکی از دلایل خرابی و کار نکردن موتور کولر آبی، سفت بودن تسمه است. تسمه، نیروی چرخشی موتور را به پنکه منتقل می‏نماید. در برخی از مواقع، بنا بر دلایلی همچون رگلاژ غیر اصولی، تسمه بیش از حد مجاز سفت می‏شود. در چنین شرایطی، بلبرینگ‏های موتور و درب جلو تحت فشار زیادی قرار می‏گیرند. این امر سبب افزایش اصطحکاک شفت با درب جلو و بلبرینگ می‏گردد. ناگفته نماند که در این شرایط، مصرف برق کولر چندین برابر افزایش می‏یابد و بازدهی آن کمتر می‌شود.

چگونه از خرابی الکتروموتور کولر جلوگیری کنیم؟

2-ریختن آب بر روی الکتروموتور

ریختن آب بر روی الکتروموتور، از دیگر دلایل خرابی و کار نکردن موتور کولر آبی محسوب می‏شود. همانطور که می دانید، آب و برق رابطه خوبی نسبت به یکدیگر ندارند. زمانی که آب بر روی الکتروموتور کولر آبی بریزد، سیم پیچ‏های آن دچار اتصالی و سوختگی می‏شوند. فراموش نکنید که اگر در چنین شرایطی به بدنه کولر دست بزنید، ممکن است دچار برق گرفتگی شوید. این مشکل در اثر خرابی سیستم آب رسانی و گردش آب درون کولر آبی به وجود می‏آید.

3-روشن و خاموش کردن مکرر

زمانی که شما کلید موتور کولر را در حالت روشن قرار می‏دهید، نیروی الکتریکی زیادی توسط خازن و پلاتین‏های موتور برای به گردش در آوردن آن تولید می‏شود. در چنین مواقعی، حرارت اجزای درون الکتروموتور چندین برابر افزایش می‏یابد. از این رو، اگر شما به طور مکرر در یک بازه زمانی خاص، موتور کولر را خاموش و روشن کنید ممکن است برخی از اجزای آن همچون خازن استارتر و پلاتین‏های موتور دچار آسیب شوند. طبق نظر متخصصان و کارشناسان حداکثر توان استارت موتورهای کولر آبی در ساعت، 4 الی 5 مرتبه است.

4-عدم روغن کاری یاتاقان‏ ها

از دیگر دلایل خرابی و کار نکردن موتور کولر، می توان به عدم روغن کاری یاتاقان‏ها اشاره نمود. یاتاقان‏ها، وظیفه روانکاری پنکه را بر عهده دارند. برای آن که بتوانید به عملکرد کولر آبی خود بهبود ببخشید، باید آن‏ها را در هنگام سرویس روغن کاری کنید. این امر سبب عملکرد روان‏تر و بازدهی بیشتر موتور می‏گردد. زمانی که یاتاقان‏ها به خوبی روغن کاری نشوند، شفت پنکه سفت می‏شود و در نتیجه میزان توان و بازدهی موتور کاسته می‏گردد. در چنین شرایطی، دمای سیم پیچ و کالکتور موتور افزایش می‏یابد و در نهایت می‏سوزد. ناگفته نماند که عدم روغن کاری یاتاقان‏ها، سبب خرابی شفت پنکه نیز می‏شود.

چگونه از خرابی الکتروموتور کولر جلوگیری کنیم؟

بسیاری از افراد با این سوال مواجه می‏شوند که چگونه می‏توان از خرابی الکتروموتور کولر جلوگیری نمود؟ شما می‏توانید با رعایت چند نکته و انجام چند اقدام ساده، طول عمر الکتروموتور کولر آبی خود را چندین برابر افزایش دهید. برای افزایش طول عمر الکتروموتور کولر آبی، باید در هنگام سرویس و راه اندازی به تسمه آن توجه ویژه‏ای داشته باشید. اگر تسمه بیش از حد مجاز سفت بود، باید آن را رگلاژ کنید. برای بررسی میزان سفت بودن تسمه موتور کولر، باید دو انگشت خود را بر روی آن فشار دهید. اگر تسمه به انداز 2 الی 4 سانتی متر پایین برود، یعنی نیازی به رگلاژ ندارد. ناگفته نماند که یاتاقان‏های کولر آبی باید در هنگام سرویس کاری، پر از روغن شوند. با در نظر گرفتن این نکات می‌توانید از خرابی الکتروموتور کولر جلوگیری کنید. در این زمینه کارشناسان الکتروچکاپ مشاور و پشتیبان شما هستند. علاوه بر این در صورت تمایل به خرید موتور کولر با خیال راحت می‌توانید از مجموعه الکتروچکاپ خدمات مدنظرتان را دریافت کنید.

مقالات پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *