بهترین خدمات را از ما بخواهید...
چند راه حل برای کاهش صدای پمپ آب خانگی

چند راه حل برای کاهش صدای پمپ آب خانگی

هر تجهیز یا دستگاه تاسیساتی و صنعتی، به میزان مشخصی صدا تولید می‎کند. اما اگر این صدا بیش از حد باشد، گوشخراش خواهد بود و نشان‌دهنده نقص فنی و مشکل در دستگاه است. درمورد پمپ آب خانگی این مشکل جدی‌تر است، زیرا این صدا به داخل واحدهای ساختمان نفوذ پیدا کرده و آزاردهنده می‌شود. الکتروچکاپ در این مقاله قصد دارد چند راه حل برای کاهش صدای پمپ آب خانگی ارائه دهد. با ما همراه باشید.

تعمیر تخصصی پمپ آب خانگی را به الکتروچکاپ بسپارید
call-to-action

علت صدای زیاد پمپ آب خانگی

اگر صدای پمپ آب از میزان معمول، بیشتر باشد حتما یک نقص فنی وجود دارد. دلایل این مشکل بدین شرح است؛

  1. نوع پمپ

در بین انواع پمپ‌هایی که به عنوان پمپ آب خانگی نصب و استفاده می‌شوند، پمپ جتی یا پمپ‌های کوزهای از همه بیشتر سر و صدا ایجاد می‌کند. در نقطه مقابل پمپ بشقابی، سر و صدای کمی دارد. بنابراین مهم است که چه نوع پمپی انتخاب می‌کنید. مخصوصاً اگر اتاقک مخصوص پمپ ندارید.

  1. کیفیت پمپ

کیفیت پمپ اهمیت زیادی دارد. باید ظرفیت انتخابی پمپ مناسب باشد. پمپ هر چه کمتر تحت فشار باشد، صدای کمتری دارد. تغذیه آب پمپ، سایز ورودی آب پمپ و پر آب کار کردن پمپ باعث می‌شود سر و صدای پمپ کاهش پیدا کند. به همین دلیل راهنمای انتخاب صحیح پمپ به شما کمک می‌کند، به صرفه ترین پمپ را با توجه به شرایط و نیاز خود انتخاب کنید. بنابراین انتخاب پمپ با کیفیت به همراه سایز، ظرفیت و سایز مناسب، می‌تواند بهترین خروجی را داشته باشد.

  1. خرد شدن شفت پمپ آب
  2. شکسته یا خرد شدن بلبرینگ پمپ
  3. شکستن پروانه خنک کن پمپ
  4. نقص فنی الکتروموتور
  5. نصب نامناسب و نامتعادل

اگر با هر یک از این مشکلات (مورد 3 تا 6) مواجه هستید، باید جهت تعمیر موتور پمپ آب اقدام کنید. اما درمورد نصب نامناسب باید بدانید که این مساله یکی از مهمترین دلایلی است که باعث سر و صدای زیاد پمپ آب می‌شود. یک نصاب پمپ باید همیشه اصول زیرسازی نصب پمپ را رعایت کند. این اصول شامل موارد زیر است؛

محل نصب پمپ آب باید کلیه شرایط استاندارد را داشته باشد. مثلاً مکانی که پمپ روی آن قرار می‌گیرد، نباید شنی، خاکی  و یا در حال فرسایش باشد. از آنجا که پمپ‌های آب خانگی بین 1400 تا 2900 دور در دقیقه چرخش دارند، نامتعادل بودن محل نصب باعث عدم کارکرد بهینه پمپ می‎شود و به آن آسیب می‌زند. اگر پمپ روی سکو یا 4 پایه قرار می‌گیرد باید شرایط آن از لحاظ فنی بررسی شود تا بتواند بهترین عملکرد را داشته باشد و کمترین صدا را تولید کند. اگر می‌خواهید علاوه بر کاهش صدای پمپ آب خانگی، بالاترین سطح کارایی را تجربه کنید، مواردی که در ادامه بیان می‌شود را رعایت کنید.

اقداماتی-جهت-کاهش-صدای-پمپ-آب-خانگی

اقداماتی جهت کاهش صدای پمپ آب خانگی

ما فرض می‎کنیم که پمپ آب، نقص فنی ندارد اما باز هم صدای زیادی تولید می‌کند. در این حالت می‌توانیم اقداماتی انجام دهیم که صدای پمپ آزاردهنده نباشد و در واحد صدای کمتری را احساس کنیم؛

  • پمپ را در جای مناسبی قرار دهید. حتی الامکان پمپ را در زیر پله قرار دهید و مکان مشخصی را برای آن تعبیه کنید. این مکان باید چند ویژگی داشته باشد؛ مثلاً فضایی باشد که بتوانید دور و بر آن را ببندید. البته این مکان باید تهویه مناسبی داشته باشد و هوا در آن رد و بدل شود. در واقع شما باید فضای اطراف پمپ را بی صدا کنید.
  • اگر پمپ داخل زیر پله است، می‌توانید برای محوطه مورد نظر، یک در بگذارید و پشت در را عایق کنید که صدا به بیرون انتقال پیدا نکند. این محفظه نباید هوا بند باشد. یعنی باید هوا در این محیط رد و بدل شود که پمپ داغ نکند. تنها در این صورت است که پروانه (فن) به راحتی می‎تواند الکتروموتور را خنک کند. اگر این مورد را رعایت نکنید، سیم پیچی الکتروموتور می‌سوزد.
  • می‌توانید یک محفظه جعبه مانند کوچک با استفاده از کابینت یا ورق ام دی اف درست کنید و آن را روی پمپ قرار دهید. همچنین می‌توانید داخل محفظه را با عایق‌های مختلف (مثل عایق‌های یونولینی) پر کنید. یادآوری می‌کنیم که این محفظه نباید خفه باشد چون عدم تهویه آن باعث داغ شدن پمپ می‌شود.

مقالات پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *