الکتروگیربکس شافت مستقیم (هلیکال) جهت انتقال نیرو نصب میشود. کار این تجهیز، بازدهی بالا و انتقال گشتاور است. با توجه به کاربرد گسترده و رایج این دستگاه در صنایع مختلف، مجموعه الکتروچکاپ یک معرفی کوتاه از آن ارائه کرده است. در این مقاله درمورد چیستی، مزایا، کاربرد و تعمیر الکتروگیربکس صحبت کردیم.

الکتروگیربکس شافت مستقیم چیست؟
گیربکس شافت مستقیم با دنده هلیکال، در بازار به عنوان گیربکس هلیکال معروف است. این تجهیز یکی از پرکاربردترین و متداول ترین گیربکس های موجود در صنعت است. ساختار این گیربکس از یک جفت چرخ دنده هلیکال، تشکیل شده است. این چرخ دندهها دارای زاویه هلیکس مشابه و در خلاف جهت یکدیگر حرکت میکنند. یک چرخ دنده به عنوان محرک و چرخ دنده دیگر به عنوان متحرک عمل میکند و باعث انتقال دور و گشتاور از محوری به محور دیگر میشود. طراحی چرخ دنده گیربکس هلیکال به صورتی است که میزان تحمل تنش و فشار بالایی نسبت به چرخدنده های معمولی دارد. علت سازگاری گیربکس شافت مستقیم با شرایط مختلف، راندمان بالا و نسبت مناسب بین خروجی و فضای نصب است.

مزایای گیربکس شافت مستقیم (هلیکال)
- بازدهی بالا
- عمر و کارایی بهینه و موثر
- توانایی انتقال گشتاور و توان بالا
- عملکرد آرام، مستمر و با صدای کم
- قابلیت کار با سرعت زیاد بدون لرزش
- فضای مناسب جهت روغنکاری و روانکاری چرخ دهندهها
کاربرد الکتروگیربکس شافت مستقیم
گیربکس ها در اکثر کارخانهها، کارگاههای صنعتی و معادن استفاده میشود. از بین انواع مختلف گیربکس، گیربکس شفت مستقیم کاربرد زیادی دارد. به طور کلی وظیفه گیربکس این است که دور موتور را کاهش دهد. اکثر الکتروموتورهایی که در گیربکس ها استفاده میشود، با دور 900 دور در دقیقه هستند. الکتروموتور با دور 900، دارای قدرت بالایی است. مثلاً اگر ما بخواهیم یک تسمه نقاله درست کنیم، به سرعت پایین و قدرت بالا نیاز داریم. در این حالت به یک الکتروموتور با قدرت بالا و یک گیربکس برای کاهش سرعت نیاز داریم. مثلاً یک تسمه نقاله در یک کارگاه یا معدن سنگ بری با همین ساختار کار میکند. سنگ بدلیل وزن بالایی که دارد باید با سرعت پایین بر روی تسمه جا به جا شود. در مجموع از این دستگاه در صنایع فولاد، سیمان، معادن استخراج سنگ، آب و فاضلاب، کاشی و سرامیک و صنایع دریایی استفاده میشود.
تعمیر و عیب یابی الکتروگیربکس هلیکال
در بحث تعمیر و سیم پیچی الکتروگیربکس موارد مختلفی وجود دارد. این موارد بدین شرح است؛
- اگر الکتروگیربکس لرزش و صدای بیش از حد و شدید داشته باشد، باید بررسی شود. سر و صدا و لرزش یا بدلیل مشکل در بلبرینگها و یا بدلیل مشکل در چرخ دندهها است. در صورت مواجه با این مشکل میتوانید با مجموعه الکتروچکاپ، ارائهدهنده انواع خدمات سیم پیچی الکتروموتور، تماس بگیرید.
- اگر گیربکس نشتی روغن داشته باشد، واشر و مکانیکال سیل خیلی زود خراب میشود. قبل از اینکه عدم روانکاری به الکتروموتور آسیب بزند، نسبت به روغنکاری آن اقدام نمایید. معمولاً هر شش ماه یکبار باید این سرویس انجام شود. گیربکس های هلیکال سایز کوچک و حلزونی، به تعویض روغن در طول کارکردشان، نیازی ندارند.
- در برخی موارد نیز شافت خروجی گیربکس نمیچرخد. این مساله نیز از عمر مفید گیربکس میکاهد. عدم چرخش شافت در زمان کارکرد الکتروموتور دلایل مختلفی دارد که باید توسط تعمیرکار متخصص بررسی شود.