بهترین خدمات را از ما بخواهید...
عیب-یابی-پمپ-آب-کولر-به-چه-صورت-انجام-می‏شود؟

عیب یابی پمپ آب کولر آبی به چه صورت انجام می‏شود؟

از پرطرفدارترین و پرفروش‏ترین انواع سیستم‏های سرمایشی در کشور، می‏توان به کولرهای آبی اشاره نمود. کولرهای آبی متشکل از پمپ آب، مخزن، پوشال، سیستم آبرسانی و فن دمنده هستند. یکی از مهم‏ترین اجزای کولر آبی، پمپ آب است. در برخی از مواقع به دلیل عملکرد نادرست یا خرابی این قطعه، میزان سرمایش کولر آبی کاهش می‏یابد. در این مطلب قصد داریم به پاسخ سوال عیب یابی پمپ آب کولر آبی به چه صورت انجام می‏شود و قیمت پمپ آب کولر آبی، بپردازیم پس با الکتروچکاپ همراه باشید.

تعمیر تخصصی پمپ آب کولر آبی را به الکتروچکاپ بسپارید
call-to-action

علت خراب شدن پمپ آب کولر آبی

پیش از آن که بخواهیم به پاسخ سوال عیب یابی پمپ آب کولر آبی به چه صورت انجام می‏شود بپردازیم، بایستی اطلاعات دقیقی راجع به علت خراب شدن پمپ آب کولر آبی داشته باشیم. یکی از مهم‏ترین علل خرابی این قطعه، گیرکردن رسوب یا زباله در بخش مکانیکی آن است. در برخی از مواقع زباله‏های درون مخزن آب، در لابلای پره تجمع می‏کنند و اجازه چرخش به پمپ را نمی‏دهند. در چنین مواقعی پمپ در حالت جام یا گریپاژ قرار می‏گیرد. فراموش نکنید که اگر این مشکل را سریعا برطرف ننمایید، ممکن است پمپ آب بر اثر حرارت بسیار بالا سیم پیچ‏ها دچار آسیب و سوختگی شود.

از دیگر علت‏های خراب شدن پمپ آب کولر آبی، می‏توان به پاشیدن آب بر روی این قطعه اشاره نمود. در برخی از مواقع بنا بر دلایلی قسمت الکتریکی پمپ آب کولر آبی خیس می‏شود؛ در چنین شرایطی آب سبب اتصال کوتاه بین کالکتور و سیم پیچ‏ها می‏شود و در نتیجه پمپ می سوزد. برای آن که با چنین مشکلی مواجه نشوید، بایستی یک عایق ضد آب و رطوبت بر روی پمپ آب قرار دهید.

علائم خرابی پمپ آب کولر آبی

بسیاری از افراد با این سوال مواجه می‏شوند که عیب یابی پمپ آب کولر آبی به چه صورت انجام می‏شود؟ شما می‏توانید به دو صورت، خرابی پمپ آب کولر را تشخیص دهید. برای عیب یابی پمپ آب کولر، باید ابتدا این قطعه را روشن کنید و به صدای آن گوش فرا دهید. در چنین مواقعی اگر صدای غیر عادی از طرف پمپ به گوش شما رسید، باید آن را دقیق‏تر بررسی کنید. جالب است بدانید گاهی از اوقات ممکن است یک زباله یا رسوب، جلوی چرخش پمپ آب را بگیرد.

صدای غیر عادی

همانطور که در قسمت قبل ذکر شد، یکی از مهم‏ترین علائم خرابی پمپ آب کولر آبی می‏تواند صدای غیر عادی باشد. در برخی از مواقع، ممکن است صدای پمپ آبی  بیش از حد مجاز افزایش یا کاهش یابد. زمانی که بلبرینگ و بوش‏های بخش مکانیکی و الکتریکی دچار آسیب شوند، صدای پمپ افزایش می‏یابد. البته در نظر داشته باشید که صدای پمپ آب کولر آبی در حالت گریپاژ بسیار کم است. از این رو، در چنین مواقعی بایستی برای عیب یابی اصولی، پمپ آب را با دقت بالایی بررسی نمایید.

کاهش سرمایش کولر

از دیگر نشانه‏های خرابی پمپ آب، می‏توان به کاهش سرمایش کولر اشاره نمود؛ پمپ آب با خیس نمودن پوشال‏ها، سبب کاهش دمایرون  دکولر و افزایش میزان سرمایش آن می‏گردد. زمانی که این قطعه بنا بر هر دلیلی دچار آسیب شود، میزان سرمایش کولر آبی کاهش می‏یابد. به همین اگر مشاهده نمودید که سرمایش کولر آبی شما کاهش یافته، بایستی سریعا برای عیب یابی و بررسی پمپ آب اقدام کنید. برای انجام این کار، باید پمپ آب را ابتدا با روش‏های مختلف تست و بررسی کنید تا بتوانید مشکل آن را به بهترین شکل ممکن تشخیص دهید.

چگونه می‏توان عیب پمپ آب کولر را بررسی نمود؟

همانطور که در قسمت‏های قبل اشاره شد، یکی از سوالاتی که برای بسیاری از کاربران به وجود می‏آید، این است که عیب یابی پمپ آب کولر آبی به چه صورتی انجام می‏شود؟ برای عیب یابی این قطعه پر کاربرد، باید جریان برق کولر را قطع نموده و پمپ را از محل خود خارج کنید. ابتدا با دست پره مکانیکی پمپ را به گردش در آورید و لابلای پره‏های آن را با دقت بررسی نمایید. پس از آن، با استفاده از یک چراغ قوه سیم پیچ و کالکتورهای درون موتور الکتریکی را مورد بررسی قرار دهید. در مرحله آخر کابل‏های ترمینال پمپ را وصل کنید و آن را روشن نمایید. در چنین شرایطی اگر عملکرد پمپ آب خوب نبود، بایستی بجای تعمیر آن را تعویض کنید. با توجه با اینکه هزینه‌ی تعمیر الکتروموتور کولر آبی بیشتر از تعویض آن است، تعویض پمپ خراب منطقی‌ترین روش است.

مقالات پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *