بهترین خدمات را از ما بخواهید...
راهنمای-انتخاب-پمپ-آب-خانگی

راهنمای انتخاب پمپ آب خانگی + جدول تعداد طبقات

پمپ‌های آب مصارف زیادی در واحدهای ساختمانی، کشاورزی و صنعت دارند. با توجه به تعدد و تنوع این پمپ‌ها و سردرگمی مصرف کنندگان در انتخاب آن، الکتروچکاپ یک راهنمای جامع برای انتخاب پمپ آب خانگی تهیه کرده است. در این راهنما معیارهای انتخاب پمپ آب خانگی را برای ساختمان‌های چند طبقه بیان کردیم. در پایان نیز جدول راهنمایی قرار دادیم که با توجه به تعداد طبقات به شما می‌گوید چه پمپی را انتخاب کنید. با ما همراه باشید.

تعمیر تخصصی پمپ آب خانگی را به الکتروچکاپ بسپارید
call-to-action

معیارهای انتخاب پمپ آب خانگی

برای داشتن یک انتخاب خوب و مناسب باید ابتدا نیاز خود را در نظر بگیرید. سپس به سوالات زیر پاسخ دهید؛

  • این پمپ آب برای چند واحد آپارتمان، جوابگو است؟
  • این پمپ تا چند طبقه، قدرت پمپاژ دارد؟

این دو عامل بسیار اهمیت دارد. بعد از اینکه به این دو سوال پاسخ دادید، باید بدانید که؛ معمولاً برای آپارتمان‌های چند طبقه و واحدهای مسکونی از پمپ آب بشقابی استفاده می‌شود. زیرا این پمپ ها هد بالایی دارند و سر و صدای کمی تولید می‌کنند. بنابراین برای مصارف خانگی مناسب هستند. در پمپ آب خانگی چیست؟ به تفصیل درمورد انواع پمپ آب خانگی با توان‌های مختلف صحبت کردیم. حالا باید پاسخ این سوال را بدانید؛

  • چه نوع پمپ بشقابی نیاز دارید؟

پمپ‌ بشقابی انواع مختلفی دارد و با توجه به کم صدا بودن برای آپارتمان توصیه می‌شود. روی پلاک پمپ دو گزینه وجود دارد؛

  1. Q (Flow rate) که دبی پمپ است.

دبی پمپ به نرخ سیالی گفته می‌شود که پمپ می‌تواند در واحد زمان از خود عبور دهد. به زبان ساده، دبی یعنی میزان حجم آبی که پمپ می‌تواند در دقیقه یا ساعت عبور دهد. مثلاً پمپ انتخابی شما می‌تواند در ساعت، 5 متر مکعب آب را عبور دهد.

  1. H (Head) که هد پمپ است.

هد پمپ بسیار مهمتر است، زیرا دبی در اکثر پمپ‌ها جوابگو و مناسب است. هد یا همان ارتفاع ماکزیمم پمپ آب، بیشترین ارتفاعی است که یک پمپ می‌تواند سیال را پمپاژ کند. به عبارت دیگر هد پمپ یعنی آیا این تجهیز می‌تواند تا آخرین و دورترین واحد مسکونی، آب را برساند؟ اگر قبل از خرید، دبی و هد پمپ را محاسبه نکنید، پمپ مناسبی را انتخاب نخواهید کرد و خیلی زود به تعمیر پمپ آب خانگی نیاز پیدا می‌کنید.

پیشنهاد می‌شود: پمپ آب الکتروژن

چطور میزان هد پمپ را محاسبه کنیم؟

  1. برای این کار باید فاصله بین مکانی که پمپ نصب می‌شود تا آخرین شیر مصرف کننده، را پیمایش کنیم.
  2. فرض کنید یک ساختمان 4 طبقه دو واحدی داریم، معادل 8 واحد. محل پمپ و آخرین شیر را در نظر می‌گیرید.
  3. متراژ لوله‌ای که در این فاصله تعبیه شده را نیز لحاظ می‌کنید.
  4. هر طبقه مسکونی را حدود سه و نیم متر در نظر می‌گیرید.
  5. تعداد زانویی که فکر می‌کنید در مسیر استفاده شده را معادل پنج متر طول لوله در نظر می‌گیریم.
  6. در نهایت به یک عدد می‌رسیم که همان میزان هد است.

نکته مهم این است که؛ همیشه پشت شیر آب یک حداقل و یک حداکثر فشار، نیاز داریم. در واقع پشت شیر آب حداقل یک بار و حداکثر چهار بار فشار باید داشته باشیم. بنابراین اگر یک پمپ آبی را انتخاب کنید که فشار بیش از چهار بار تامین کند، امکان ترکیدگی شیر آب وجود دارد. پس در نظر داشته باشید که نمی‌توانید یک پمپ قوی انتخاب کنید.

اگر فشار یک تا چهار بار، میانگین دو بار در نظر بگیرید، معادل با بیست متر ستون آب است. بیست متر را به ارتفاعی که دارید اضافه کنید. عددی حدود بیست یا سی متر نیز مازاد داریم. این مقدار مازاد به دلیل افت فشاری است که وجود دارد. در واقع، شیرآلاتی که در مسیر هستند یک افت فشاری را ایجاد می‌کنند. با این محاسبات در نهایت میزان هد بدست می‌آید.

چطور میزان هد پمپ را محاسبه کنیم؟

راهنمای گام به گام پمپ آب خانگی

بنابراین در زمان انتخاب و خرید پمپ آب خانگی این مراحل را طی کنید؛

  1. میزان دبی و هد پمپ را محاسبه کنید.
  2. ترجیحاً سراغ پمپ آب بشقابی بروید.
  3. پمپ آب را متناسب با هدی که محاسبه کردید، انتخاب کنید.

به عنوان مثال؛ به صورت سر انگشتی برای یک واحد مسکونی پمپ نیم اسب، برای یک تا چهار طبقه تک واحدی، پمپ یک اسب بشقابی دو پروانه مناسب است. اگر از چهار طبقه بیشتر شد باید سراغ پمپ‌های بزرگتر بروید. مثلاً برای دو طبقه چهار واحدی می‌توانید پمپ یک و نیم اسب استفاده کنید. برای سه طبقه 6 واحدی، ساختمان نوساز پمپ یک و نیم اسب جوابگو است. برای چهار طبقه 8 واحدی یا 5 طبقه تک واحدی که میزان ارتفاع افزایش می‌یابد، پمپ‌های دو اسب پیشنهاد می‌شود. توصیه الکتروچکاپ پمپ‌ بشقابی دو پروانه است. این پمپ‌ها هم صدای کمی دارد و هم به دلیل دو پروانه بودن فشار بیشتری را فراهم می‌کند.

به علاوه پمپ جتی یا پمپ های کوزه‌ای، پمپ های خوبی هستند و در توان برابر نسبت به پمپ بشقابی، فشار بیشتری را تولید می‌کنند. اما بزرگترین مشکل پمپ جتی این است که صدای زیادی را تولید می‌کند. اگر فضای جداگانه و بسته ای برای پمپ ندارید، پمپ های جتی مناسب شما نیست و توصیه نمی‌شود. الکتروچکاپ در مطلبی جداگانه چند راه حل برای کاهش صدای پمپ آب خانگی ارائه کرده است. در ادامه نیز جدول راهنمای انتخاب پمپ آب خانگی را بیان کردیم.

تعداد طبقات و واحدهای ساختمان
نوع پمپ
توان پمپ
یک واحد
بشقابی
نیم اسب
یک تا چهار طبقه
بشقابی
یک اسب دو پروانه
دو طبقه (چهار واحدی)
بشقابی
یک و نیم اسب
سه طبقه (شش واحدی)
بشقابی
یک و نیم اسب
چهار طبقه (هشت واحدی)
بشقابی دو پروانه
دو اسب
پنج طبقه (تک واحدی)
بشقابی دو پروانه
دو اسب

مقالات پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *