بهترین خدمات را از ما بخواهید...
نکات کلیدی و مهم در کاهش مصرف انرژی در الکتروموتور

نکات کلیدی و مهم در کاهش مصرف انرژی در الکتروموتور

صنایع مختلف همیشه با هزینه‌های مصرف انرژی و بویژه برق سر و کار دارند. خوب می‌دانید که مصرف انرژی همیشگی است و اگر به هر دلیلی قطع شود، چرخ صنعت متوقف می‌شود. با توجه به اهمیت این موضوع، الکتروچکاپ قصد دارد در یک مقاله کوتاه بهترین روش‎های کاهش مصرف انرژی در الکتروموتور را بیان کند. با عملی کردن این روش‎ها، هزینه‌های برق خود را تا حد قابل‌توجهی کاهش دهید.

تعمیر تخصصی الکتروموتور خود را به الکتروچکاپ بسپارید
call-to-action

روش اول: استفاده از الکتروموتورهایی با بازدهی بالا

سیستم‌های محرکه موتوری و بویژه الکتروموتورها، بزرگترین مصرف‌کنندگان انرژی الکتریکی در جهان هستند. جدیدترین یافته‌ها نشان می‌دهد که الکتروموتورها حدود 43 تا 46 درصد از انرژی مصرفی صنایع مختلف را، به خود اختصاص داده‌اند. این بدین معناست که بخش عظیمی از انرژی در جهان توسط موتورهای الکتریکی بلعیده می‌شود.

زمانی که تجهیزاتی مثل الکتروموتورها، قدیمی و فرسوده باشد، مصرف انرژی چندین و چند برابر خواهد شد. دقیقاً به همین دلیل مصرف انرژی در کشورهایی که از لحاظ صنعتی پیشرفته نیستند، بسیار بالاتر است. به عنوان مثال الکتروموتور سه فاز از نوع القایی، یک موتور رایج و پرکاربرد در ایران است. این الکتروموتور قدیمی و پر مصرف بوده و باید با الکتروموتورهای بازده بالا جایگزین گردد.

استفاده از الکتروموتورهایی با بازدهی بالا

طراحی الکتروموتورهای پربازده، به گونه‌ای است که علاوه بر کاهش مصرف انرژی، طول عمر موتور نیز افزایش می‌یابد. دلیل اصلی برتری این الکتروموتورها نسبت به الکتروموتورهای رایج عبارتند از؛

  • به کارگیری میزان زیادی مس و فولاد در روتور و استاتور
  • استفاده از فولاد با کیفیت بالا و لایه لایه با ضخامت کمتر
  • سیم پیچی مسی با راندمان بالا
  • انتخاب بلبرینگ و یاتاقان با کیفیت بالا و کاهش اصطکاک
  • کارکرد آرام و عمر طولانی‌تر یاتاقان‌ها و بلبرینگ‌ها به علت کار کردن در دمای پایین‌تر
  • کاهش تلفات حرارتی موتور
  • کاهش فاصله هوایی بین روتور و استاتور
  • فن کوچکتر و با راندمان بالاتر
  • اصلاح قالب‌های الکتروموتور
  • افزایش عمر عایق‌ها و افزایش طول روتور و استاتور

روش دوم: انجام اقداماتی در فرآیند بهره‌برداری از الکتروموتور

در این روش، منظور اقداماتی است که روی موتور انجام می‌گیرد. تمامی موارد موثر در این فرآیند، باعث می‌شود دستگاه در حالت استاندارد و به اصطلاح راحت کار کند. تهویه، روغنکاری، تعداد دفعات روشن و خاموش شدن، تراز بودن دستگاه، بارگذاری الکتروموتور و استفاده از تابلو برق مواردی است که در ادامه توضیح داده شده است؛

  • تهویه الکتروموتور

الکتروچکاپ بارها تاکید کرده است که؛ شرایط تهویه الکتروموتور و محیطی که در آن کار می‌کند، در عمر و کارایی آن نقش بسزایی دارد. اگر این مورد رعایت نشود، خیلی زود به تعویض و یا تعمیر الکتروموتور نیاز پیدا می‌کنید.

  • روغنکاری الکتروموتور

نکته مهم و کاربردی این است که به طور کلی الکتروموتور در حین کار، نباید اصطحکاک بیش از مقدار پیش‌بینی شده را تجربه کند. یکی از عواملی که از اصطحکاک زیاد جلوگیری می‌کند، روغنکاری به موقع و درست این تجهیز است. شما مشتریان عزیز می‌توانید برای عیب‌یابی و تعمیر الکتروموتور، با واحد فنی مجموعه الکتروچکاپ تماس حاصل فرمایید.

روغنکاری الکتروموتور
  • تعداد دفعات روشن و خاموش شدن

تعداد دفعات روشن و خاموش شدن الکتروموتور نیز در میزان مصرف آن تاثیر می‌گذارد. دلیل این مساله نیز به همان اصطحکاک اولیه برای راه افتادن دستگاه برمی‌گردد. در هر بار روشن شدن و برای شروع و حرکت، انرژی زیادی مصرف می‌شود. بنابراین سعی کنید دفعات روشن و خاموش شدن دستگاه را کاهش دهید تا در نهایت به کاهش مصرف انرژی بینجامد.

  • تراز بودن الکتروموتور

تراز بودن دستگاه  یکی از مهمترین مواردی است که باید در جریان کاهش مصرف انرژی، در نظر بگیرید. تراز باشد یعنی به طور محکم و متعادل سر جای خود قرار بگیرد. اگر انتقال نیرو با تسمه و فولی صورت می‌گیرد، از فولی سایز مناسب استفاده شود و کشش تسمه به میزان کافی باشد.

  • بارگذاری الکتروموتور

دستورالعمل‌های مختلفی برای بهبود عملکرد الکتروموتور و کاهش مصرف آن وجود دارد. در این بین، مواردی که مربوط به شرایط بارگذاری الکتروموتور است، اهمیت ویژه‌ای دارد. در این مورد باید بار کامل، سرعت، بار ثابت و ولتاژ بار بررسی و کنترل شود. بر اساس یک قاعده کلی، بارگذاری متناسب با قدرت الکتروموتور بسیار تاثیرگذار است.

  • استفاده از تابلوی برق استاندارد

در صنایع مختلف، کارخانجات و کارگاه‌ها از تابلوی برق برای پیشگیری از انتقال شوک‌های الکتریکی به کاربران و محافظت از تجهیزات و بویژه الکتروموتورها استفاده می‌شود. در صورت استفاده از تابلوی برق استاندارد، به طور محسوسی میزان مصرف انرژی در الکتروموتور کاهش می‌یابد.

سخن پایانی

فروشگاه و تعمیرگاه الکتروچکاپ، به عنوان یک مجموعه با سابقه در زمینه تعمیر و سیم پیچی الکتروموتور، خود را متعهد می‌داند که اطلاعات به روز و کاربردی را در اختیار مشتریان و مخاطبان خود قرار دهد. با همین رویکرد علاوه بر مواردی که تا اینجا مطرح شد، چند توصیه پایانی نیز درمورد کاهش مصرف انرژی برای شما داریم.

سعی کنید به طور مداوم و منظم سرویس دوره‌ای برای تجهیزات و بویژه الکتروموتورها انجام دهید. این مساله بشدت بر روی عمر و کارایی دستگاه تاثیرگذار است. تا حد امکان شرایطی را در کارگاه یا کارخانه خود فراهم آورید که آلودگی و ذرات معلق در هوا، به بدنه الکتروموتور نچسبد. همچنین در نظر داشته باشید که آمپر کابل‌های برق استفاده شده، با آمپر دستگاه تناسب داشته باشد.

در هر مرحله از تامین قطعات مختلف الکتروموتور تا تعمیر و سیم پیچی الکتروموتور می‌توانید روی الکتروچکاپ حساب کنید. کافیست فرم درخواست خود را به صورت آنلاین ثبت کنید تا واحد فنی با شما تماس بگیرد.

مقالات پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *