بهترین خدمات را از ما بخواهید...
علت کم شدن دور الکتروموتور چیست؟

علت کم شدن دور الکتروموتور چیست؟

در دنیای صنعت، همه چیز به الکتروموتورها بستگی دارد. اگر موتور دقیق و درست کار کند، چرخ صنعت نیز قدرتمند و بهینه می‌چرخد. الکتروموتورها جزییات مختلفی دارند و همگی با برق کار می‌کنند. این اهمیت و حساسیت باعث شده هر گونه اختلالی در الکتروموتور، کل سیستم را با مشکل مواجه کند. یکی از علل خرابی الکتروموتورها، تنظیم نبودن ولتاژ و آمپر ورودی با مقدار خروجی آن است. این مسئله به کاهش سرعت دور موتور دستگاه منتهی می‌شود. الکتروچکاپ در این مقاله به طور کامل به بررسی علت کم شدن دور الکتروموتور پرداخته است.

تعمیر تخصصی الکتروموتور را به الکتروچکاپ بسپارید
call-to-action

علت اول: اضافه بار الکتریکی

حتماً موقع خرید الکتروموتور به قدرت و توان آن دقت کرده‌اید. توان الکتروموتورها بر حسب اسب بخار محاسبه می‌شود. بنابراین باید میزان توان ورودی به موتور مطابق با اطلاعات مندرج بر روی پلاک آن باشد. برخی مواقع بیش از توان دستگاه بر آن بار وارد می‎شود.

علت آن نیز بالا رفتن جریان ورودی به سیم پیچ بیشتر از مقدار مجاز برای الکتروموتور است. همچنین کاهش ولتاژ ورودی به دستگاه باعث اضافه بار می‌شود؛ زیرا برای حفظ گشتاور دستگاه باید جریان بیشتری دریافت شود. البته می‌توان با نصب دستگاه‌هایی در هنگام سیم پیچی الکتروموتور، مانع از گرفتن اضافه بار الکتریکی شد. مکانیسم این دستگاه‌ها به صورتی است که؛ به شکل خودکار در هنگام مواجه شدن با اضافه جریان، اقدام به قطع جریان می‌کند.

علت کم شدن دور الکتروموتور + نحوه عیب یابی و تعمیر

علت دوم: گرمای بیش از حد (حرارت بالا)

اگر به هر دلیلی اعم از؛ تهویه نامناسب در محیط کارگاه، قرار گرفتن الکتروموتور زیر نور مستقیم خورشید، ولتاژ زیاد و راه‌اندازی نامناسب و غیر اصولی، الکتروموتور و سیم پیچی آن داغ شود، مشکلات به صورت زنجیره‌وار رخ می‎دهد. الکتروموتورها با قرارگیری در این شرایط، بیش از حد گرم می‌شوند و به مرور زمان به کم شدن دور الکتروموتور و کاهش عملکرد بهینه آن ختم می‌شود. برای پیشگیری از این مسئله، همیشه از یک سیستم خنک‌کننده و تهویه مناسب استفاده کنید. همچنین سرویس دوره‌ای و منظم تجهیز می‌تواند از افزایش حرارت آن کاسته و به عمر مفید آن بیفزاید.

علت سوم: وجود آلودگی و گرد و غبار در محیط

یکی از بزرگترین و رایج‌ترین دلایل کم شدن دور الکتروموتور، وجود آلاینده‌ها در محیط کارگاه یا کارخانه است. آلودگی‌ها می‌تواند با مسدود کردن پروانه خنک‌کن، باعث بالا رفتن دمای تجهیز شود. به علاوه نفوذ ذرات گرد و غبار موجود در هوا به درون سیم پیچی، باعث صدمه دیدن عایق شده و زمینه ساز خرابی و سوختن الکتروموتور شود.

یکی از مهمترین عوامل برای پیشگیری از این مسئله، روانکاری و روغنکاری به موقع و استاندارد موتور است. همیشه روغن کاری درست و منظم مانع ساییدگی و شکستگی بلبرینگ‌ها شده و جلوی قرار گرفتن گرد و غبار بر روی تجهیز را می‌گیرد.

علت چهارم: قرارگیری در معرض رطوبت

رطوبت تاثیر زیادی بر روی کم شدن دور الکتروموتور دارد. اگر دستگاه در معرض رطوبت قرار بگیرد، به مرور زمان به خوردگی شفت، یاتاقان‌ها و روتور منجر می‌شود. همچنین رطوبت بر روی عایق موتور نیز تاثیر منفی می‌گذارد. بهتر است این مسئله را رعایت کنید تا دستگاه عملکرد بهتری داشته باشد. اگر شرایط کار به صورتی است که برای مدت طولانی از الکتروموتور استفاده نمی‌کنید، حتما آن را در فضای مناسب با دما و تهویه استاندارد نگهداری کنید.

سخن پایانی

الکتروچکاپ در یک مقاله کوتاه، 4 علت عمده و تاثیرگذار کم شدن دور الکتروموتور را مطرح کرد. این علل عبارتند از؛ اضافه بار، حرارت بالا، وجود آلودگی و رطوبت. توصیه ما این است که در راستای عملکرد بهینه و بهروری بالای دستگاه حتما این موارد را رعایت کنید. در غیر اینصورت زودتر از آنچه فکر کنید به تعمیر الکتروموتور یا تعویض آن نیاز خواهید داشت.

مقالات پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *