عایق الکتروموتور(دینام) یا به اصطلاح عایق سیم پیچ الکتروموتور(دینام) شما تأثیر زیادی بر طول عمر آن دارد، به این معنی که استفاده از عایق نامناسب می تواند بسیار پرهزینه باشد. بهترین راه برای جلوگیری از این اشتباه، آشنایی با انواع عایق ها است.

پس برای آشنایی کامل با انواع عایق ها تا انتهای این مقاله همراه ما باشید.

دسته بندی عایق ها براساس دما

هدف از تعریف کلاس برای عایق الکتروموتور(دینام) ، توصیف توانایی تحمل گرمای عایق ها در مجاورت سیم پیچ الکتروموتورها(دینام) است.در حال حاضر چهار کلاس برای عایق الکتروموتور(دینام) در حال استفاده است(A,B,H,F). البته کلاس های N، R و S نیز وجود دارد. از این چهار نوع B ، F و H بیشترین استفاده را دارند. این کلاس ها افزایش دمای مجاز از دمای محیط 40 درجه سانتی گراد را مشخص می کنند.

  • عایق کلاس A:
  • حداکثر افزایش دما: 60 درجه سانتیگراد
  • نقطه داغ بیش از حد مجاز: 5 درجه سانتیگراد
  • حداکثر دمای سیم پیچ: 105 درجه سانتیگراد
  • عایق کلاس B:
  • حداکثر افزایش دما: 80 درجه سانتیگراد
  • نقطه داغ بیش از حد مجاز: 10 درجه سانتیگراد
  • حداکثر دمای سیم پیچ: 130 درجه سانتی گراد

  • عایق کلاس F:
  • حداکثر افزایش دما: 105 درجه سانتیگراد
  • نقطه داغ بیش از حد مجاز: 10 درجه سانتیگراد
  • حداکثر دمای سیم پیچ: 155 درجه سانتیگراد
  • عایق کلاس H:
  • حداکثر افزایش دما: 125 درجه سانتیگراد
  • نقطه داغ بیش از حد مجاز: 15 درجه سانتیگراد
  • حداکثر دمای سیم پیچ: 180 درجه سانتیگراد

دمای عایق

 

دسته بندی عایق ها بر اساس دما

حداکثر دمای سیم پیچ مجموع دمای محیط (40 درجه سانتیگراد) و افزایش دمای مجاز است. افزایش دمای مجاز از دو بخش تشکیل شده است: حداکثر افزایش دما برای کلاس عایق به اضافه یک نقطه داغ بیش از حد مجاز دما .

چرا دمای سیم پیچ مهم است

هنگامی که الکتروموتور(دینام) شما در دمایی بالاتر از دمای مجاز سیم پیچ خود کار می کند، عمر مفید همیشه کاهش می یابد. در واقع، افزایش 10 درجه سانتی گراد بالاتر از حداکثر مجاز می تواند طول عمر عایق موتور شما را به نصف کاهش دهد.

اگر الکتروموتوری(دینام) با عایق کلاس A دارید، حداکثر دمای سیم پیچ آن 105 درجه سانتیگراد خواهد بود. اگر در دمای 125 درجه سانتیگراد کار می کند، 20 درجه سانتیگراد بیش از حد است و هر 10 درجه افزایش بیش از این حد، عمر را 1/2 کاهش می دهد. این دمای کارکرد، عمر الکتروموتور(دینام) را فقط به 1/4 طول عمر اولیه آن کاهش می دهد!

دمای سیم پیچ

 

دمای سیم پیچ

میدونستی اگر الکتروموتور شما بر اساس دمای زیاد آسیب دید میتونی از خدمات تعمیر الکتروموتور الکتروچکاپ استفاده کنی؟! پس همین حالا کلیک کن.

آیا خیلی گرم است؟

به خاطر داشته باشید که دمای سطح موتور شما ممکن است بالا به نظر برسد اما همچنان در محدوده باشد. فرض کنید یک موتور عایق کلاس F دارید که دمای سیم پیچی آن 155 درجه سانتیگراد است. شما یا یکی از تکنسین هایتان به طور ناخواسته دست خود را روی سطح موتور می گذارید و متوجه می شوید که موتور احساس گرما می کند. آیا موتور خیلی داغ است؟ شاید اما احتمالاً نه — یک قانون سرانگشتی این است که دمای سطح معمولاً فقط 30 درجه سانتیگراد کمتر از دمای سیم پیچ است. بنابراین، با تمام آنچه گفته شد، موتوری که در لمس بسیار داغ است، لزوماً فراتر از دمای اسمی خود کار نمی کند.

گرمای زیاد سیم پیچ ها

اندازه گیری دمای موتور

چند روش مختلف برای اندازه گیری دمای موتور وجود دارد. شما می توانید با اندازه گیری دمای سطح و اضافه کردن 30 درجه سانتی گراد تخمین سریعی از دمای سیم پیچ بدست آورید، اما مطمئناً این بهترین روش نیست.

ترموکوپل‌های تعبیه‌شده یا عناصر مقاومت (RTD) (دما و مقاومت مستقیماً به هم مرتبط هستند) می‌توانند روی سیم‌پیچ‌ها برای ارائه خوانش‌های دقیق‌تر استفاده شوند. این قرائت‌ها را می‌توان خودکار کرد و به یک سیستم نظارت بر وضعیت ارسال کرد ، که مزیت دیگری را دارد که نشان می‌دهد چگونه دما در طول زمان تغییر می‌کند. تصویربرداری حرارتی همچنین می تواند ابزار قدرتمندی برای اندازه گیری دمای الکتروموتور(دینام) باشد.

الکتروموتور(دینام)چیست؟

به چه کلاس عایق نیاز دارم؟

کلاس مناسب عایق الکتروموتور(دینام) بر اساس دو چیز است: دمای هوای محیط و افزایش دما در موتور. اینها نقطه شروع برای انتخاب کلاس عایق مناسب را تشکیل می دهند.

احتمالاً متوجه شده اید که دمای محیط برای کلاس های عایق مورد بحث همه 40 درجه سانتیگراد بوده است – اما اگر دمای محیط بالاتر از این باشد، چه؟ در چنین مواردی، باید از مواد عایق سطح بالاتر استفاده شود.

هنگامی که زمان خرید موتور جایگزین فرا می رسد، مراقب باشید که موتوری با کلاس عایق نادرست انتخاب نکنید، در غیر این صورت ممکن است خطر خرابی زودهنگام را تهدید کنید. برای ایمن بودن، باید موتوری با کلاس عایق برابر یا بالاتر مشخص کنید.

عایق الکتروموتور(دینام)

 

عایق الکتروموتور

نتیجه نهایی:

استفاده از کلاس عایق نادرست برای الکتروموتور(دینام)، عمر مورد انتظار موتور شما را کوتاه می کند و منجر به خرابی گران، کاهش بهره وری و تعمیرات پرهزینه می شود. وقت بگذارید و مطمئن شوید که از کلاس عایق مناسب برای موتورهای خود استفاده می کنید.

خیلی ممنون که تا انتهای این مقاله نیز همراه ما بودید.امیدواریم که از مقاله لذت برده باشید و برای شما مفید بوده باشد.شما میتوانید هر سوال و یا مشکلی در این رابطه داشتید با همکاران ما در ارتباط باشید و یا با

شماره پشتیبانی :۰۹۱۲۴۷۸۹۶۳۸ تماس بگیرید.

سپاس از همراهی شما