بهترین خدمات را از ما بخواهید...

تعمیر و سیم پیچی هواکش صنعتی

واقعیتی که در دنیای صنعتی امروز با آن مواجه هستیم، استفاده گسترده و فراوان از مواد شیمیایی و تجهیزاتی است که وجود هواکش صنعتی را به یک ضرورت تبدیل کرده است. از سوی دیگر در صنایع بزرگ مانند؛ صنایع پتروشیمی و معادن نیز از هواکش‌های صنعتی متنوع جهت پاکسازی جریان هوا، مکش یا دمندگی استفاده می‌شود. آنچه در این شرایط قابل پیش‌بینی است نیاز به تعمیر و سیم پیچی هواکش صنعتی است.
تعمیر و سیم پیچی هواکش صنعتی

واقعیتی که در دنیای صنعتی امروز با آن مواجه هستیم، استفاده گسترده و فراوان از مواد شیمیایی و تجهیزاتی است که وجود هواکش صنعتی را به یک ضرورت تبدیل کرده است. از سوی دیگر در صنایع بزرگ مانند؛ صنایع پتروشیمی و معادن نیز از هواکش‌های صنعتی متنوع جهت پاکسازی جریان هوا، مکش یا دمندگی استفاده می‌شود. آنچه در این شرایط قابل پیش‌بینی است نیاز به تعمیر و سیم پیچی فن هواکش صنعتی است.

با توجه به اهمیت این موضوع تعمیرگاه الکتروچکاپ قصد دارد در این مقاله درمورد هواکش صنعتی، کاربردهای آن، علل خرابی و تعمیر و سیم پیچی هواکش صنعتی صحبت کند. با ما همراه باشید.

هواکش صنعتی چیست؟

فن یا هواکش صنعتی دستگاهی است که در محیط‌های کارگاهی، کارخانه‌ها و حتی ماشین‌آلات مختلف به کار می‌رود. وظیفه اصلی این دستگاه جا به جایی و تهویه جریان هوا است. همانطور که میدانید در فضاهای صنعتی، هوا پر از آلاینده‌های مختلف و گرد و خاک است. با این هوای آلوده همیشه به یک دستگاه جهت تهویه نیاز داریم. هواکش صنعتی این کار را بوسیله چرخش تعدادی پروانه انجام می‌دهد. در واقع هواکش صنعتی یک مجموعه از تیغه‌ها یا پروانه‌هاست که داخل یک محفظه تعبیه شده‌ و جریان هوا را هدایت و به نوعی تهویه می‌کند.

اگر بخواهیم به ساده‌ترین شکل طراحی و کاربری هواکش صنعتی را توضیح دهیم، به شما توصیه می‌کنیم بادسنج‌ها و یا توربین‌های بادی را تصور کنید. دقیقاً در تمامی این دستگاه‌ها جریان هوا با حجم بالا و فشار کم تولید می‌شود. در واقع با قرار گرفتن پره‌های هواکش در معرض جریان هوا، پروانه‌ها می‌چرخد و هوا را جا به جا می‌کند.

هواکش صنعتی یا فن-تعمیر و سیم پیچی هواکش صنعتی | الکتروچکاپ

هواکش صنعتی یا فن

چه صنایعی از هواکش صنعتی استفاده می‌کنند؟

به طور کلی فن یا هواکش صنعتی در صنایع مختلف و متفاوتی کاربرد دارد و جریان هوایی که تولید می‌شود برای احتراق، تهویه و کنترل شرایط هوایی، هوادهی، جا به جایی ذرات، خنک‌کاری ماشین‌آلات مختلف، خشک کردن، تصفیه هوا و خارج کردن گرد و غبار استفاده می‌شود. با در نظر گرفتن این کاربردها می‌توان صنایع مختلفی را نام برد که هواکش صنعتی در آنها استفاده می‌شود، به عنوان مثال؛

  • صنایع تولید برق
  • صنایع تولید و فرآوری فلز
  • صنایع تولید سیمان، معدن و پتروشیمی
  • صنایع غذایی
استفاده از هواکش صنعتی در معادن-تعمیر و سیم پیچی هواکش صنعتی | الکتروچکاپ

استفاده از هواکش صنعتی در معادن

رایج‌ترین علل خرابی هواکش صنعتی

کار اصلی هواکش صنعتی جا به جایی توده‌ای از هوا است. همانطور که در محیط‌های صنعتی مشاهده کرده‌اید، هواکش‎های صنعتی همیشه و به طور مداوم روشن هستند و کار می‌کنند. همین کارکردِ مداوم و مستمر باعث خرابی و فرسودگی قطعات در طی زمان می‌شود. از سوی دیگر نفوذ و تاثیر گرد و خاک و مواد شیمیایی موجود در محیط به از کار افتادگی فن یا هواکش منجر می‌شود. در نهایت بروز ایرادات فنی در اجزا و قطعات مختلف فن بویژه پروانه‌ها، بلبرینگ و یاتاقان، تعمیر و سیم پیچی فن هواکش صنعتی را به یک امر ضروری تبدیل می‌کند.

اجازه دهید با یک مثال، موضوع را روشن‌تر کنیم؛ یک کارگاه رنگ را تصور کنید. در این محیط، رنگ تولید شده دارای حجمی است که بخشی از آن در هوا پخش می‌شود. ذرات رنگ به مرور زمان به پره‌های هواکش می‌چسبد و پره‌ها سنگین می‌شوند. در این فرآیند به بلبرینگ‌ها فشار آمده و خراب می‌شوند. انتهای این مسیر سوختن سیم پیچی است.

تعمیر و سیم پیچی هواکش صنعتی

تعمیر و سیم پیچی هواکش صنعتی

اگر می‌خواهید هواکش به این مرحله نرسد به نفع شماست که به طور مرتب آن را سرویس کنید و یا نسبت به بالانس نبودن فن، سر و صدا و لرزش‌های آن حساس باشید. در این شرایط ممکن است تنها با تعویض بلبرینگ، هواکش بتواند باز هم به کار خود ادامه دهد. به طور کلی خرابی بلبرینگ یک علت رایج و عمده در خرابی هواکش صنعتی به شمار می‌رود. در غیر اینصورت باید به طور کلی سیم پیچی الکتروموتور هواکش تعویض گردد. لازم به ذکر است که این کار به مراتب زمانبرتر است و هزینه تعمیر الکتروموتور زیادی می‌تراشد.

همچنین به یاد داشته باشید که در مکان‌هایی که از هواکش برای مکش یا دمندگی هوا استفاده می‌شود، فشار کاری هواکش بیشتر است و قاعدتاً تعمیر آنها نیز از حساسیت بیشتری برخوردار است.
شاید فکر کنید که هواکش یک طراحی ساده دارد و قاعدتاً تعمیر آن نیز یک کار ساده است و هر کسی با حداقل تجربه فنی می‌تواند این کار را انجام دهد. مجموعه الکتروچکاپ با تکیه به سی سال تجربه و مهارت به شما می‌گوید که سخت در اشتباهید.

بدون شک عیب‌یابی، سرویس و برطرف کردن ایرادات فنی هواکش صنعتی به تخصص، مهارت و تجربه احتیاج دارد. یک تعمیرکار باید به طور کامل با ساختمان و قطعات مختلف دستگاه آشنا باشد و همچنین بداند که هواکش در چه محیطی بوده و در معرض چه موادی قرار داشته است. تنها در اینصورت است که شما می‌توانید از تعمیر مکرر هواکش صنعتی جلوگیری کنید.

تعمیر و سیم پیچی فن هواکش صنعتی

با در نظر گرفتن این عوامل می‌توان پیش‌بینی کرد که تعمیر و سیم پیچی هواکش صنعتی بسیار اهمیت دارد. زیرا صنایع مختلف به طور گسترده از این دستگاه استفاده می‌کنند و بعد از مدتی قطعاً نیاز به تعمیر خواهند داشت. از آنجا که تعمیر فن یا هواکش یک مهارت تخصصی است تعمیرگاه الکتروچکاپ قصد دارد مهمترین نکات در زمینه سرویس و تعمیر هواکش را با شما به اشتراک بگذارد، با ما همراه باشید؛

  • باید هواکش صنعتی را به صورت دوره‌ای بازرسی کرد. مهم است که بدانید این مدت زمان به نوع هواکش، کارکرد آن، محیط صنعتی که هواکش در آن قرار دارد، جنس سیم پیچی و عمر استفاده از آن بستگی دارد. همچنین در هر بررسی باید قطعات مختلف هواکش تمیزکاری شود. این مساله نیز باعث افزایش بازدهی دستگاه می‌شود.
  • در هر بار تعمیر و سیم پیچی هواکش صنعتی باید پروانه‌ها را بالانس کرد. همچنین از آنجا که در طراحی هواکش، پره‌ها بسیار نقش کلیدی دارد، باید گرد و غبار چسبیده به آن را پاک کرد. علاوه بر این رنگ کردن و روغن‌کاری دوره‌ای آنها از خورندگی دستگاه جلوگیری می‌کند.

قیمت تعمیر و سیم پیچی هواکش صنعتی به چه عواملی بستگی دارد؟

در حال حاضر هواکش‌های صنعتی تنوع زیادی دارند و در اکثر موارد در داخل کشور تولید می‌شوند. لازم به ذکر است که برخی از این هواکش‌ها طراحی خاصی نداشته و دارای الکتروموتور ساده‌ای هستند. برای برآورد قیمت تعمیر و سیم پیچی هواکش صنعتی باید عوامل مختلفی را در نظر گرفت که در ادامه به آنها پرداختیم؛

  • اولین عامل؛ جنس سیم پیچی است. در کشور ایران، استفاده از مس و یا آلومینیوم برای سیم پیچی رایج است. برخی از تعمیرکاران برای کاهش هزینه‌ها، هواکش‌ها را با سیم پیچی آلومینیوم می‌پیچند. همین مساله در عمر بهینه سیم پیچی تاثیر دارد و باعث می‌شود سیم پیچی زودتر بسوزد. مواردی وجود دارد که سازنده یا تعمیرکار معمولاً از متریال و تجهیزات با کیفیت استفاده نمی‌کند، در نتیجه مشتری مجبور است بارها، هواکش را تعمیر و یا تعویض کند.
  • دومین عامل؛ قدرت هواکش صنعتی است. مهم است که هواکش چند اسب بخار باشد و با چه قدرتی کار می‌کند.
  • سومین عامل؛ تعداد فازهای الکتروموتور هواکش است. هواکش‌های صنعتی به صورت تک‌فاز و سه‌فاز طراحی می‌شوند. در جریان تعمیر و سیم پیچی هواکش صنعتی باید چک کنید که اگر الکتروموتور از نوع تک‌فاز است، خازن آن سالم است یا خیر.
  • چهارمین عامل؛ نوع هواکش صنعتی است. این مساله آنجا اهمیت می‌یابد که در برخی هواکش‌ها، هسته نیاز به سیم پیچی دارد و در برخی روتور. قطعا این عامل در قیمت تمام شده تعمیر هواکش تاثیر دارد.
سیم پیچی هواکش صنعتی

سیم پیچی هواکش صنعتی

آیا می توانیم خودمان هواکش صنعتی را تعمیر و سرویس کنیم؟

جواب این سوال یک نه بلند و قاطع است. از آنجا که هواکش صنعتی هم مثل بسیاری از تجهیزات و دستگاه‌های صنعتی، دارای الکتروموتور و سیم پیچی است بنابراین باید حتماً فرد تعمیرکار و یا سرویس‌کننده از تعمیرات و سیم پیچی الکتروموتور مطلع باشد و مهارت داشته باشد. اگر شما سیم پیچی الکتروموتور بلد هستید می‌توانید این کار را انجام دهید. توصیه الکتروچکاپ این است که عیب‌یابی، برطرف کردن اشکالات فنی و تعمیر و سیم پیچی هواکش صنعتی را به افراد متخصص بسپارید.

شما می‌توانید برای سرویس و تعمیر هواکش روی نیروهای مجرب تعمیرگاه الکتروچکاپ حساب کنید. برای این کار کافیست با شماره … تماس بگیرید و علاوه بر مشاوره و کسب اطلاعات درمورد قیمت تعمیر و سیم پیچی هواکش صنعتی، ثبت سفارش کنید.

سوالات متداول

کارکردِ مداوم و همیشگی هواکش صنعتی، باعث خرابی و فرسودگی قطعات آن می‌شود. همچنین نفوذ گرد و غبار و مواد شیمیایی موجود در محیط به از کار افتادگی فن یا هواکش منتهی می‌شود. لازم به ذکر است که اگر با خرابی قطعات فن بویژه پروانه‌ها، بلبرینگ و یاتاقان، مواجه شدید، در اسرع وقت نسبت تعمیر هواکش صنعتی اقدام نمایید.

چندین عامل در قیمت تمام شده تعمیر هواکش صنعتی تاثیرگذار است. این عوامل عبارتند از؛

  • جنس سیم‌پیچی (مس یا آلومینیوم؟)
  • قدرت هواکش (چند اسب بخار؟)
  • تعداد فازهای الکتروموتور (تک فاز یا سه فاز؟)
  • نوع هواکش (هسته نیاز به سیم پیچی دارد یا روتور؟)

فهرست محتوا

میزان پیشرفت محتوا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *