الکتروموتور در چه شرایطی خراب میشود؟
قبل از هر چیز باید بدانیم دینام در چه شرایطی خراب میشود. اختلال در عملکرد الکتروموتور یا دینام علل مختلفی دارد. اگر از این عوامل آگاه باشید، میتوانید تا حد زیادی از وقوع آن جلوگیری کرده و عمر قطعات مختلف صنعت یا مجموعه خود را افزایش دهید.
یکی از مواردی که باید به آن توجه ویژه کرد، سیمی است که در سیم پیچی دینام استفاده میشود. این سیم معمولاً دارای روکش (لاکی) است. یکی از عللی که به خرابی یا مختل شدن کارکرد دینام منجر میشود، از بین رفتن همین روکش است. به عنوان مثال در حرارت بالا، این روکش از بین رفته و الکتروموتور میسوزد. از دلایل دیگر خرابی دینام میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
- نوسان برق میتواند فشار بیش از حد به دینام وارد کند و به آن آسیب بزند.
- خشکی بلبرینگ و از دست دادن گریس از دلایل اصلی سوختگی در سیمپیچی الکتروموتور است.
- خرابی در جلو و عقب و یا ضربه در حین حرکت
- رطوبت و یا قرار گرفتن در تماس با آب

الکتروموتور سوخته را تعمیر کنم یا تعویض؟
داشتن یک برنامه منظم تعویض و یا تعمیر نیز میتوان از وقوع از کار افتادگی دینام جلوگیری کند. این برنامه باعث میشود خرابی تجهیزات شرکت را به حداقل برسانید و کارایی و دوام الکتروموتورهای خود را در طول زمان افزایش دهید. همچنین کاهش هزینههای کلی کسب و کارتان بزرگترین دستاوردی است که با این برنامه نصیبتان میشود. به یاد داشته باشید توانایی و تخصص تعمیرکار بسیار اهمیت دارد.
خرابی الکتروموتور را چگونه تشخیص دهم؟
توجه به این نکته مهم است که در تعمیرات الکتروموتور اولین راه تشخیص مشکل، بررسی چشمی است. اینجاست که شما به یک فرد متخصص و باتجربه نیاز دارید. تیم الکتروچکاپ برای انجام تعمیرات از سیم مسی به همراه لاکی و ورقهای عایق باکیفیت استفاده میکند. هر چند در سالهای اخیر سیمهای آلومینیومی هم به بازار آمده که به نسبت سیمهای مسی، عمر کمتری دارد.
راه دومی نیز وجود دارد و آن استفاده از اهممتر است. در این شرایط لازم است از یک اهممتر با خروجی 500 ولت استفاده کنید و عایق و ایمن بودن سیمپیچی را تست کنید. . البته در برخی موارد، مشاهده شده که توقف الکتروموتور دارای هیچ نشانه مشخص مکانیکی نیست. بنابراین حتما دفترچه راهنمای دستگاه را مطالعه کرده و از تعمیرکار با سابقه کمک بگیرید.
خرابی الکتروموتور را چگونه تشخیص دهم؟
توجه به این نکته مهم است که در تعمیر الکتروموتور سه فاز و همین طور در تعمیر الکتروموتور تک فاز اولین راه تشخیص مشکل، بررسی چشمی است. اینجاست که شما به یک فرد متخصص و باتجربه نیاز دارید. تیم الکتروچکاپ برای انجام تعمیرات از سیم مسی به همراه لاکی و ورقهای عایق الکتروموتور باکیفیت استفاده میکند. هر چند در سالهای اخیر سیمهای آلومینیومی هم به بازار آمده که به نسبت سیمهای مسی، عمر کمتری دارد.
راه دومی نیز وجود دارد و آن استفاده از اهممتر است. در این شرایط لازم است از یک اهممتر با خروجی 500 ولت استفاده کنید و عایق و ایمن بودن سیمپیچی را تست کنید. . البته در برخی موارد، مشاهده شده که توقف الکتروموتور دارای هیچ نشانه مشخص مکانیکی نیست. بنابراین حتما دفترچه راهنمای دستگاه را مطالعه کرده و از تعمیرکار با سابقه کمک بگیرید.

الکتروموتور سوخته را تعمیر کنم یا تعویض؟
هزینههای تعمیر الکتروموتور
با یک حساب سرانگشتی شروع میکنیم. هزینه تعمیر الکتروموتور را یک شرکت فولادی متوسط یا کوچک را تصور کنید، این شرکت با هر بار تعمیر یک الکتروموتور فن کوچک، سه میلیون تومان هزینه میکند. حساب کنید که این تنها جزء کوچکی از هزینههاست و اگر تعمیرکار (سیمپیچ) تجربه کافی را نداشته باشد، خود این مسئله میتواند مکرراً خرج روی دست شرکت بگذارد.
به طور کلی قیمت تعمیر الکتروموتور یا دینام به نوع مدل، گنجایش و از همه مهمتر قدرت آن که بر اساس اسب بخار (از 5/0 تا 500 اسب بخار) است، محاسبه میشود. به همین خاطر نمیتوان قیمت مشخصی را برای آن اعلام کرد. علاوه بر این میزان سیمپیچی مورد نیاز، دشواری کار و زمانی که برای این کار صرف میشود، بر هزینه تمام شده، اثر میگذارد.
سیمپیچی کارخانه یا سیمپیچی یک تعمیرکار
بسیاری از مشتریان عزیز با ما تماس میگیرند اما نمیتوانند اطلاعات دقیقی بدهند. یک تعمیرکار باید اطلاعاتی مثل؛ تاریخچه تعمیر و نگهداری دینام، سن الکتروموتور و ساعت کار سالانه آن را بداند تا بتواند به روند کار سرعت بخشد و مشکل را زودتر حل کند. از سوی دیگر برخی از مشتریان اصرار دارند که حتما سیمپیچی کارخانه سازنده را داشته باشند و یک الکتروموتور نو بخرند. این گروه از مشتریان، سیمپیچی کارخانه را به سیمپیچی دستی و یا تعمیر ترجیح میدهند. به یاد داشته باشید تعویض یا تعمیر دینام یک تصمیم مالی مهم است و باید نهایت دقت و توجه را به خرج دهید.
اگر شما باشید سیمپیچی کارخانه را ترجیح میدهید یا سیمپیچی یک تعمیرکار با تجربه؟ سوال سختی است اما فروشگاه الکتروچکاپ اینجاست تا در این تصمیمگیری مهم به شما کمک کند. شما میتوانید از منوی ثبت درخواست و یا تماس با متخصصان تیم الکتروچکاپ به صرفهترین گزینه را انتخاب کنید.

الکتروموتور سوخته را تعمیر کنم یا تعویض؟
اگر تعمیر را انتخاب کردید…
در صورتیکه با در نظر گرفتن عوامل مختلف گزینه تعمیر را انتخاب کردید، نیاز به یک عیبیابی دقیق دارید. اگر الکتروموتور به به سیم پیچی کامل احتیاج داشته باشد، تعمیرکاران تیم الکتروچکاپ این کار را کاملاً مطابق با مدل فابریک کارخانه انجام میدهند. در ابتدا دینام تمیز و عاری از هرگونه چربی و آلودگی میشود و سپس مطابق قدرت الکتروموتور عایقگذاری انجام میشود. در مرحله بعد سیمهای نو پیچیده شده و در شیارها با دقت جاگذاری میشود (نکته بسیار مهم: هر برخورد با قسمت آهنی هسته ممکن است در کار اختلال ایجاد کند و سیمها زخمی شوند).
بعد از جاگذاری سیمهای نو، سربندی دینام که تخصصیترین مرحله است را پیش رو داریم. هر گونه اختلال و ایراد در سربندی باعث میشود دینام کار نکند یا با آمپری بالاتر از آمپر اسمی دینام کار کند. در آخر سیمها با نخ به یکدیگر محکم میشوند و سپس برای محکم ماندن سیم ها در هسته از لاک مخصوص استفاده میشود. در پایان باید به سیمها فرصت دهیم تا کاملاً خشک شوند.

الکتروموتور سوخته را تعمیر کنم یا تعویض؟