بهترین خدمات را از ما بخواهید...
اصلی ترین نکات در انتخاب پمپ آب کشاورزی و صنعتی

اصلی ترین نکات در انتخاب پمپ آب کشاورزی و صنعتی

از زمان اختراع پمپ‌ آب تا امروز، کاربردهای متعددی برای آن تعریف شده است. به طور معمول از پمپ آب در واحدهای ساختمانی، کشاورزی و صنعت استفاده می‌شود. با توجه به تعدد و تنوع این پمپ‌ها، الکتروچکاپ معیارهای اصلی برای انتخاب پمپ کشاورزی و صنعتی را در قالب یک مقاله، جمع‌آوری کرده است. در این بررسی به مهمترین عوامل اعم از؛ فشار آب و عمق چاه پرداختیم. بهتر است 5 دقیقه وقت بگذارید و مقاله پیش رو را بخوانید.

تعمیر تخصصی پمپ شناور را به الکتروچکاپ بسپارید
call-to-action

انواع روش‌های خنک کاری پمپ آب

اگر با نحوه کار پمپ آب آشنا باشید، می‌دانید که خنک کاری پمپ با آب بسیار رایج است. در واقع آب به دلیل خاصیتی که در جریان خنک کاری دارد، اغلب مورد استفاده قرار می‌گیرد. از سوی دیگر؛ در موارد زیادی برای خنک‌کاری از روغن استفاده می‌شود. برای فهم بهتر موضوع می‌توانیم یک تقسیم بندی داشته باشیم؛

  1. در کارگاه‌های تراشکاری یا صنایعی که با فلز سر و کار دارند یا جاهایی که چرخ دنده تراش می‎دهند، معمولاً از روغن برای خنک کاری استفاده می‌شود. در نظر داشته باشید که روغن‌ها دارای گرانروی متفاوتی هستند. از آنجا که فلزات در حین ذوب و یا تبدیل دمای بسیار بالایی دارند، اگر برای خنک کاری آنها از آب استفاده شود، آب خیلی سریع بخار شده و هیچ خنک کاری صورت نمی‌گیرد. بعضاً در پمپ‌های با قدرت بالا از سیال روغن برای خنکاری و روانکاری استفاده می‌شود.
  2. همچنین در کارگاه‌هایی که سنگ خرد می‌کنند مانند؛ سنگ شکن، تولید کاشی و سرامیک یا هر صنعتی که مربوط به تراش سنگ و سرامیک است، خنک کاری با آب انجام می‌شود. دمای این اقلام در حین کار افزایش پیدا نمی‎کند و برای خنک کردن آنها به راحتی می‎توان از آب استفاده کرد.
انتخاب پمپ مناسب در مصارف صنعتی و کشاورزی

انتخاب پمپ مناسب در مصارف صنعتی و کشاورزی

در جریان انتخاب پمپ برای مصارف صنعتی، روش خنک‌کاری اهمیت فراوانی دارد. در صنایعی که خنک‌کاری با آب انجام می‌شود، در اکثر مواقع نیاز به استخر، مخزن آب، تانکر و یا چاه آب وجود دارد. صنایعی که از آب چاه استفاده می‌کنند، باید برای ذخیره آب، استخر مناسب و با ظرفیت مناسب حفر شود. از سوی دیگر صنایعی که از آب‌های سطحی استفاده می‌کنند باید بوسیله یک لوله آب  را از منبع (مثلاً رودخانه) به یک مخزن (مثلاً استخر) انتقال دهند.

اما یک گروه از صنایع هستند که ابتدا باید آب را از منابع زیر زمینی مثلاً از چاه استخراج کنند و سپس از آن در فرآیند تولید و خنک کاری استفاده کنند. این گروه، باید پمپ شناور داشته باشند. یعنی باید پمپ چاه عمیق خریداری کنند. در ادامه معیارهای انتخاب پمپ شناور مطرح شده است.

پیشنهاد می‌شود: قیمت پمپ آب خانگی کوچک

بر چه اساسی پمپ شناور انتخاب کنیم؟

در بحث انتخاب پمپ شناور، متراژ چاه بسیار اهمیت دارد. معیار اصلی و صد در صد برای انتخاب پمپ شناور، متراژ چاه است. همین که ما بدانیم عمق چاه چقدر است، برای انتخاب درست پمپ کفایت می‌کند. صنایع و کشاورزانی که از آب چاه بهره می‎برند، یک شناور بر اساس عمق چاه انتخاب می‌کنند. سپس آب را به سطح زمین انتقال می‌دهند. در برخی موارد نیز بر حسب نیاز کاربر، آب را به استخر یا به تانکر بالاتر از سطح زمین (مثلا 15 متر بالای زمین) منتقل می‌کنند. شناورها در جریان انتقال آب، نقش حساسی دارند و به همین دلیل تعمیر پمپ شناور نیز اهمیت دارد.

در گروهی از صنایع نیز یک شناور قوی انتخاب می‌شود. از طریق این پمپ، آب را به ده متر بالای زمین انتقال می‌دهند. دلیل این کار این است که؛ دوباره مجبور نشوند آب را از داخل استخر استخراج کنند. در حال حاضر روش استخر مرسومتر است. در صورت استفاده از استخر، نصب و استفاده از پمپ کفکش ضروری است. پمپ کفکش مانند پمپ شناور، داخل آب قرار می‌گیرد. در واقع کفکش از پایین ترین سطح (یعنی کف استخر) آب را به مقصدی که مورد نظر است، انتقال می‎دهد. با توجه به نقش و کاربرد این پمپ و همچنین در معرض آب قرار گرفتن، پس از مدتی تعمیر پمپ کفکش ضرورت پیدا می‌کند.

معیارهای انتخاب پمپ آب صنعتی

علاوه بر موارد گفته شده، سایر معیارها در انتخاب پمپ آب صنعتی به نوع و میزان مصرف کاربر بستگی دارد. مثلاً برای خنک کاری معمولاً به فشار آب خاصی نیاز نداریم. بنابراین پمپ کفکشی انتخاب می‌کنند که آب را 15 متر اسمی پرتاب می‌کند. همین مقدار را تا محلی که قرار است آب استفاده شود، لوله کشی می‌کنند.

پمپ های صنعتی عموماً پمپ های قوی ای هستند. قدرت در پمپ با قدرت در الکتروموتور تفاوت دارد. چون الکتروموتور قدرت ثابتی دارد، مثلاً 5/1، 3 ، 5/7 ،10، 15 و 20 اسب بخار. ولی قدرت پمپ ها متفاوت است. در این بین آنچه بسیار اهمیت دارد، میزان پرتاب آب است. بنابراین موقع انتخاب پمپ باید بدانیم فاصله بین منبع تا مقصد مورد نظر که میخواهیم آب را انتقال دهیم چقدر است. این فاصله در انتخاب پمپ و قدرت آن موثر است.

معیارهای انتخاب پمپ آب کشاورزی

معیارهای انتخاب پمپ آب کشاورزی

انتخاب پمپ آب کشاورزی نیز دقیقاً به همین شکل است. اگر زمین کشاورزی از آب‌های سطحی استفاده کند، اصلاً نیاز به پمپ آب نخواهد داشت. اما اگر کشاورزی به صورت مدرن و صنعتی انجام شود؛ مثلاً روش آبیاری به صورت قطره ای و یا بارانی باشد، باید آب را داخل یک مخزن مثل استخر جمع کنند. سپس این آب ذخیره شده را از داخل استخر و بوسیله پمپ کفکش به داخل لوله و در نهایت به کنار گیاه هدایت می‌کنند.

در این کاربری، ذخیره سازی در تانکر بهتر از ذخیره سازی در استخر است. زیرا در استخر با بحث آلودگی ها، افتادن لاشه حیوانات در آب و بالا رفتن میزان تبخیر آب به خصوص در مناطق گرمسیر رو به رو هستید. این کار منطقی نبوده و با اصول مصرف بهینه آب مغایرت دارد. اما تانکر یک مخزن حفاظت شده و ذخیره شده است. همچنین تبخیر پایینی داشته و احتمال و میزان آلودگی آب خیلی کمتر است. از سوی دیگر، چون تانکر در یک ارتفاعی از زمین قرار می‌گیرد، موقع استفاده آب به صورت خودکار با فشار استخراج می‌شود.

سخن پایانی

انتخاب پمپ آب در مصارف کشاورزی و صنعتی، پیچیده و چالش برانگیز است. زیرا در این انتخاب باید جزییات زیادی را در نظر گرفت. توصیه الکتروچکاپ این است که اگر؛ برای مصارف صنعتی می‌خواهید از پمپ استفاده کنید، در گام اول نوع تجهیزاتی که در کارگاه خود دارید و روش خنک کاری دستگاه‌ها را بررسی کنید. در گام دوم باید بدانید که از آبهای سطحی استفاده می‌کنید یا از یک مخزن آب (مثل استخر یا تانکر). در گام سوم نیز باید میزان پرتاب آب را محاسبه کنید.

در صورتیکه برای مصارف کشاورزی از پمپ آب استفاده می‌کنید، علاوه بر موارد بالا، باید به روش آبیاری و نحوه ذخیره سازی آب نیز دقت کنید. شما مشتریان عزیز می‌توانید برای دریافت مشاوره فنی درمورد انتخاب پمپ آب مناسب، با مجموعه الکتروچکاپ تماس بگیرید.

مقالات پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *